Hyresgäster får dela på närmare en halv miljon kronor efter störningar

Cirka 130 hyresgäster boende hos MKB på Hallingsgatan 6A och 6B i Malmö får efter ombyggnadsstörningar dela på 467 302 kronor från MKB. Ersättningen till hyresgästerna sker genom nedsättning av hyran. Den ursprungliga summan som MKB självmant erbjöd hyresgästerna var 135 510 kronor. Genom förhandling med Hyresgästföreningen fick hyresgästerna ytterligare 331 792 kronor.

Störningarna på Hallingsgatan 6A och 6B startade sommaren 2019 då ombyggnad av vindar till lägenheter gjordes i fastigheten. Störningarna bestod av bland annat buller, elavbrott och att vissa hyresgäster inte kunde använda sina lägenheter fullt ut. Medlemmar i Hyresgästföreningen ansåg att ersättningen var för låg och genom förhandling mellan MKB och Hyresgästföreningen gick MKB med på att höja beloppet.

– Det har varit en jobbig period för hyresgästerna. Den överenskommelse som Hyresgästföreningen och MKB gjort är rimlig utifrån de underlag och den bevisning som våra medlemmar lämnat till mig. Vi har lyckats att mer än tredubbla MKBs ursprungliga förslag och hyresgästerna får nu totalt nästan en halv miljon kronor att dela på, säger Malou Gamborn på Hyresgästföreningen region södra Skåne.

För mer information, kontakta:
Malou Gamborn, jurist, 010-459 23 18
Anna Eriksson, kommunikatör, 010-459 23 15