Hyresgäster får tillbaka 774 000 kronor efter tvist

Hyresgästerna på Rosensköldsgatan 11 i Göteborg kommer att få till knappt 774 000 kronor eftersom de betalat för mycket i hyra efter en renovering. Det står klart efter att Hyresgästföreningen och värden Stig Hedlunds Fastighetsförvaltnings AB nu är överens om en ny hyra.

Det var efter en omfattande renovering 2020 som hyresvärden satte en kraftigt höjd hyra utan att förhandla om hyran med Hyresgästföreningen. Hyresgästföreningen lämnade därför in ett krav om skadestånd för brott mot förhandlingsordningen till Hyresnämnden.

I september kom Hyresnämndens beslut som gav Hyresgästföreningen och hyresgästerna rätt. De höga ombyggnadshyrorna godkändes inte, den uppsägning av förhandlingsordningen som hyresvärdens ombud Stadsån AB lämnat in ogiltigförklarades och hyresvärden dömdes dessutom till ett symboliskt skadestånd på 15 000 kronor för brott mot förhandlingsordningen.

Efter beslutet från Hyresnämnden har Hyresgästföreningen förhandlat med hyresvärden och nu kommit överens.

Vi är nöjda med att hyresgästerna kompenseras för den överhyra som de fick betala när hyresvärden bröt mot förhandlingsordningen och att de nu får en hyra som är rimlig, säger Johanna Silebäck, förhandlare på Hyresgästföreningen som tillsammans med förhandlare Madeleine Wiik och förhandlingsjuristen Sara Andersson företrätt hyresgästerna.

Efter förhandlingarna sänks hyran för en trea på 79 kvadratmeter med i snitt drygt 600 kronor i månaden.

– För oss är den här processen en tydlig markering om att hyresvärdar inte på egen hand kan sätta hyresnivån utan måste följa förhandlingsordningen. Bryter en hyresvärd mot det kommer vi finnas här för att företräda hyresgästernas rättigheter, säger Sara Andersson.

Har du frågor? Kontakta:

Pressnummer: 010-459 24 00