Hyresgäster i Johanneberg vann tvist i hyresnämnden

Hyresgästerna på Rosensköldsgatan 11 i Göteborg vann igår en viktig seger mot sin hyresvärd när Hyresnämnden valde att inte godkänna de kraftigt höjda hyrorna i samband med en renovering.

– Det här ett glädjande och tydligt budskap från Hyresnämnden att så här kan inte en hyresvärd bete sig, säger Sara Andersson, förhandlingsjurist på Hyresgästföreningen.

Hyresvärden Stig Hedlunds Fastighetsförvaltnings AB genomförde under 2020 en omfattande renovering av sin fastighet på Rosensköldsgatan 11 i Johanneberg i Göteborg. Fastighetens 30 lägenheter byggdes om och moderniserades och samtidigt omvandlades fastighetens vindsutrymme till tre helt nya lägenheter

Problemet här var att hyresvärden inte erbjöd de ursprungliga 30 hushållen något som helst inflytande före eller under renoveringen. I det här fallet valde hyresvärden dessutom att höja hyrorna kraftigt utan stöd i en överenskommelse, vilket Hyresgästföreningen i Västra Sverige menade är ett brott mot den lagstadgade förhandlingsskyldigheten.

Ett krav på skadestånd lämnades in till hyresnämnden i Göteborg. Brott mot hyreslagens förhandlingsordning och krav på skadestånd är ganska ovanliga och syftet med kravet var inte i första hand att försöka driva in en summa pengar utan att göra en kraftig markering mot hyresvärden.

I går kom Hyresnämndens beslut som blev en total seger för hyresgästerna. De höga ombyggnadshyrorna godkändes inte, den uppsägning av förhandlingsordningen som hyresvärdens ombud Stadsån AB lämnat in ogiltigförklarades och hyresvärden dömdes dessutom till ett symboliskt skadestånd på 15 000 kronor för brott mot förhandlingsordningen.

Det här är ett väldigt glädjande beslut eftersom hyresgästernas lagstadgade rättigheter sattes ur spel. Det är viktigt att markera när en hyresvärd inte följer den lagstiftning som är till för att skydda hyresgästerna, säger Sara Andersson, förhandlingsjurist på Hyresgästföreningen, som företrätt hyresgästerna i hyresnämnden tillsammans med förhandlare Johanna Silebäck och Madeleine Wiik.

I nästa steg vill vi att berörda hyresgäster kompenseras för den överhyra som de tvingats betala. I slutändan vill vi också förhandla den nya hyran så att den hamnar på en rimlig nivå, säger Johanna Silebäck.

Presskontakter:
Hyresgästföreningen region Västra Sveriges pressnummer: 010-459 24 00