Hyresgäster i protest mot K-Fasts hyreshöjningar

Hyresgästföreningen har mottagit en protestlista från hyresgästerna i kv Stövaren som var med i den första etappen av K-Fasts försök att driva upp hyrorna i Eskilstuna tiotals procent genom successiva såkallade bruksvärderingar. Totalt har hela 78 av kvarterets hyresgäster skrivit under protesten mot hyreshöjningarna K-Fast drivit fram för deras lägenheter.

- Detta är ytterligare ett bevis på hyresgästernas starka missnöje med K-Fasts agerande. K-Fast drar medvetet på sig en rejäl bad will bland hyresgästerna och äventyrar hyresgästernas rätt till sina hem, säger Monica Andersson-Jensen, ordförande i Hyrwesgästföreningens förhandlingsdelegation mot Kfast.

- Hyresgästföreningen tar nu striden mot K-Fast för att stoppa fortsatta hyreshöjningar och protestlistorna visar tydligt det starka stöd vi har hos hyresgästerna för detta. Men det handlar inte bara om att stoppa kommande hyreshöjningar – protestlistorna visar att det finns grund för krav på att riva upp de hyreshöjningar som redan skett och det tar vi med oss i vårt fortsatta arbete, säger Marcus Kjellin, förhandlingsstrateg på Hyresgästföreningen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Marcus Kjellin, förhandlingsstrateg Hyresgästföreningen region Mitt, tel 010 459 15 70

Tomas Bergh, gruppchef, Hyresgästföreningen region Mitt, tel 010459 15 15

Region Mitt