Hyresgäster tjänar minst men betalar mest för att bo (Sörmland)

En tredjedel av hyresgästerna i Södermanland har så låg inkomst att de hamnar under gränsen för vad EU kallar risk för fattigdom. I Flen och Vingåker är det mer än 40 procent av hyresgästerna som har så låg inkomst.

Samtidigt är det dyrare att bo i en hyreslägenhet än i eget hus. De som tjänar minst betalar mest för sitt boende.

– Så här kan vi inte ha det. Nu är det upp till politikerna att jämna ut skillnaden mellan fattiga och rika, och mellan ägda och hyrda boendeformer, säger Helena Frisk, ordförande i Hyresgästföreningen Region Mitt.

De som har god ekonomi mår bättre både fysiskt och psykiskt. Forskning visar att det kan skilja sju år i genomsnittlig livslängd mellan rika och fattiga bostadsområden, säger hon.

Nu presenterar Hyresgästföreningen en rapport där man samlat fakta och statistik om de ekonomiska skillnaderna mellan boende i hyresrätt, bostadsrätt och äganderätt.

– Gapet ökar hela tiden. Det gäller både inkomstskillnader och kostnaderna för att bo. Nu gäller det för politiken att vända den utvecklingen, säger Helena Frisk.

Några uppgifter ur rapporten:

• Det kostar i genomsnitt nära 3 000 kronor mer i månaden att hyra en fyrarummare än att bo i ett hus man äger själv. Då är även amortering inräknad i villaägarens månadskostnad.
  • Hyrorna har stigit mer än dubbelt så mycket som andra priser sedan 1992. Villaägandet har i stället blivit billigare med åren.
  • Sex av tio hyresgäster i Eskilstuna och Nyköping är ensamstående, med eller utan barn. De har ingen att dela sin boendekostnad med. I villorna består bara två av tio hushåll av ensamförsörjare.
  • Den ekonomiska standarden för barn som växer upp i villa i Eskilstuna är nära 80 procent högre än för barnen som bor i hyreslägenhet.
  • Skillnaden i inkomst mellan boende i hyreshus och boende i egnahem har mer än fördubblats mellan 2004 och 2015.
  • Artikeln är fri för publicering, liksom diagrammen i bifogade rapport. Högupplösta diagram finns som zip-fil. Kontakta Annakari Berglund, annakari.berglund@hyresgastforeningen, 070-695 69 66 om ni vill ha sådana.

Ytterligare upplysningar:

Annakari Berglund, bostadspolitisk strateg, Hyresgästföreningen Region Mitt, 070-6956966

Helena Frisk, ordförande Hyresgästföreningen Region Mitt, 072-320 55 15

Tomas Bergh, gruppchef Hyresgästföreningen Region Mitt, 010-4591515

Om oss

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.