Hyresgästernas kamp lönade sig - läxhjälp för 150 kan fortsätta

Läxhjälpen för över 150 barn- och unga i Bergsjön riskerade att läggas ned. Efter stort engagemang och protester från hyresgästerna i området ändrades beslutet. Nu får den lokala hyresgästföreningen behålla sin lokal.

I april fick den lokala hyresgästföreningen Simhopparen besked om att Familjebostäder ville dra tillbaka föreningens lokal på Siriusgatan 96 i Bergsjön i norra Göteborg för att istället bygga fem nya lägenheter i lokalen.

Lokalen används flitigt till möten för boende i området och varje dag i veckan anordnas här verksamheter för barn, unga och vuxna. Bland annat kommer Kulturskolan till lokalen en gång i veckan och tillsammans med flera samarbetspartners får 150 barn och ungdomar hjälp med läxor tre gånger i veckan.

Beskedet om att Familjebostäder ville dra tillbaka lokalen möttes därför av protester och ett stort engagemang för att lokalen skulle få vara kvar. Hyresgästerna ordnade namninsamling och möten och delade ut flyers.
Det fick också resultat och Familjebostäder bestämt dagarna före midsommar att den lokala hyresgästföreningen Simhopparen får behålla sin lokal vilket innebär att verksamheten kan fortsätta även framöver.

– Det betyder jättemycket för hyresgästerna. Jag och Mahmod El Haj, som är ordförande i föreningen Simhopparen, och Familjebostäders distriktschef Christian Nilsson var på plats den 17 juni och berättade det positiva beskedet, säger Pamela Möller-Ajani, ordförande Hyresgästföreningen Norra Göteborg.

– Alla blev jätteglada. Sedan fick både barn och vuxna möjlighet att ställa frågor kring deras inflytande i och utanför boendet. Det här visar att vi tillsammans kan göra skillnad och påverka. Kamp lönar sig.

Kontakt:
Pamela Möller-Ajani, ordförande Hyresgästföreningen Norra Göteborg.
Mobil: 0738 782 592. E-post: hgfnorragoteborg@gmail.com
Ronny Bengtsson, tf ordförande Hyresgästföreningen region Västra Sverige.
Mobil: 0709 646 643. E-post: ronny.bengtsson@hyresgastforeningen.se