Hyresgästernas vanligaste frågor vintertid

Är det okej att ha en nyårsfest? Hur kallt får det vara i lägenheten? Vems ansvar är det att ta bort farliga istappar eller skotta och sanda på gångvägar och trottoarer? Hyresgästföreningens jurist Ellinor Rapp reder ut de vanligaste frågorna som hyresgäster har vintertid.

Vinter och snö kan innebära härliga promenader på knastrande snö, pulkaåkning och snögubbar på gården. Men plötsliga väderomslag kan också ställa till problem för både hyresgäster och hyresvärdar, och varje år får Hyresgästföreningens rådgivning mängder av olika frågor från våra medlemmar om vad som gäller vintertid både inne i lägenheten och ute på gården och trottoaren.

Ellinor Rapp, jurist på Hyresgästföreningen i västra Sverige, berättar att en av de vanligaste frågorna under den kalla årstiden är vilken temperatur man kan acceptera i lägenheten. Slår kylan till innebär det ofta att det känns kallt och obehagligt även inomhus, även om det inte är direkt hälsofarligt. Enligt Folkhälsomyndigheten bör inte temperaturen i en lägenhet inte vara lägre än 18 grader.

– Känns det kallt inne kan hyresgästen börja med att själv mäta temperaturen i lägenheten. Mätningen ska göras mitt i ett rum på cirka en meters höjd, inte nära ett stort fönster eller på golvet där det oftast är lite kallare, säger Ellinor Rapp.

Om temperaturen understiger 18 grader är första steget att kontakta hyresvärden. Händer inget kan man som medlem kontakta Hyresgästföreningen för att få hjälp i kontakten med värden, alternativt kontakta kommunens miljö- och hälsoskyddsförvaltning.

Andra vanliga frågor handlar om snöröjning, sandning, istappar och snö på taket, och här finns det stor risk för olyckor och allvarliga skador. Vinterrenhållning brukar vara kommunens ansvar men vad gäller trottoarer och gångvägar i direkt anslutning till fastigheten eller på innergården så är det i regel fastighetsägarens ansvar att se till att snö röjs undan, att farliga istappar tas bort och att det skottas och sandas inom en rimlig tid.

Som hyresgäst har du själv ansvar för att ta bort snö på balkongen. Om snödrivorna tornar upp sig utanför balkongdörren är det dags att skotta. Får snön smälta kan den rinna mot fasaden och orsaka fuktskador. Ta gärna hjälp av någon som kan stå nere på marken och se till att förbipasserande inte får snö på sig. Skulle någon ta skada eller få kläder förstörda kan hyresgästen bli skadeståndsskyldig.

Gränsdragningen kan vara svårare när det gäller nyårsfirandet? Det är så klart tillåtet att ha fest i sin hyresrätt ibland – men ljudvolymen ska vara på en normal nivå. Med andra ord, det är okej att festa men tänk också på grannarna.

– Nyårsafton känns ändå som en kväll då man som hyresgäst får ha lite större acceptans för festligheter i sin trappuppgång. Men det är alltid bra att informera sina grannar om man ska ha folk hemma, till exempel genom att sätta upp en lapp i trapphuset och samtidigt passa på att önska Gott Nytt År, säger Ellinor Rapp.