Hyresgästföreningen begär slopade hyreshöjningar för Hudiksvallsbostäders hyresgäster

Stora förhandlingsdelegationen i Hudiksvall har skickat en påkallan med yrkande till AB Hudiksvallsbostäder. Därmed inleds de årliga hyresförhandlingarna.
Förhandlingsdelegationen yrkar på oförändrade hyror för 2021. Yrkandet motiveras med att många hyresgäster har drabbats hårt ekonomiskt av coronapandemin.

Att Hyresgästföreningen skickar påkallan hör inte till vanligheterna. Den extraordinära situation som pandemin har skapat gör att förhandlingsdelegationen inte ville vänta på att Hudiksvallsbostäder skulle göra sitt yrkande.

-Vi kunde inte bara sitta och vänta när det ett så speciellt år säger Monica Flöjt ordförande Hyresgästföreningen Hudiksvall-Nordanstig.

En enkätundersökning som Hyresgästföreningen genomfört visar att sju av tio av landets hyresgäster känner stor eller viss oro över att privatekonomin ska påverkas negativt av coronapandemin. Monica Flöjt menar att kommunpolitikerna har en möjlighet att ta ansvar för situationen genom att sänka de avkastningskrav som finns på det kommunägda AB Hudiksvallsbostäder.

Kontakt:
Klas Larsson förhandlingsledare Hyresgästföreningen