Hyresgästföreningen fortsätter demonstrera mot ombildningar

Alliansen har backat från sitt siffermål på att ombilda 4 000 hyresrätter i Göteborg de kommande tre åren, men hotet är inte avvärjt. Skrivningen om att ombildningar i allmännyttan ska öka finns kvar. Därför kommer vi att fortsätta demonstrera för att visa att vi inte vill se några ombildningar av allmännyttans hyresrätter.

I dag samlas kommunfullmäktige i Göteborg för att besluta om nästa års budget. De fyra allianspartierna Moderaterna, Liberalerna, Centerpartiet och Kristdemokraterna har backat från sitt ursprungliga förslag att 1 000 av allmännyttans hyresrätter i Göteborg ska säljas och bli bostadsrätter nästa år. Siffermålet är borta men ambitionen att sälja ut allmännyttans lägenheter finns kvar.

Hyresgästföreningen anser att det behövs fler hyresrätter inte färre. Har kommunen en gång sålt lägenheter är det svårt att köpa tillbaka och det går inte att ersätta befintliga lägenheter med nyproduktion som har högre hyror.

– Alliansen budget är ett fullständigt angrepp på arbetar- och hyresgästkollektivet. Vi säger nej till ombildningar, utförsäljningar och renovräkning och kommer att demonstrera för att rädda hyresrätten, säger Kristofer Lundberg, regionordförande i Hyresgästföreningen västra Sverige.

Demonstrationen äger rum den 13 november klockan 17.00 på Gustaf Adolfs torg i Göteborg i samband med att kommunfullmäktige sammanträder.

Vill du veta mer är du välkommen att kontakta:

Kristofer Lundberg, regionordförande i Hyresgästföreningen västra Sverige, tel 073-501 21 37