Hyresgästföreningen hjälpte hyresgäster att få tillbaka 1,4 miljoner kronor

Under 2014 hjälpte Hyresgästföreningen sina medlemmar i Norrland att få tillbaka sammanlagt nära 1,4 miljoner kronor. Bland annat fick medlemmar tillbaka på hyran för att de tvingats bo med vattenskador, vägglöss, höga radonvärden eller för att lägenhetsytan var felmätt.

I några fall hjälpte Hyresgästföreningen även personer att få skadestånd för halkskador.

Totalt rör det sig om 150 hyresgäster i de fyra nordligaste länen som i genomsnitt fått 9000 kronor var för att de betalat hyra för ett boende som inte höll måttet.

– Det känns bra när vi kan göra skillnad. Det handlar ju om ganska mycket pengar för den enskilde i dennes vardag, säger Niclas Sundell, chefsjurist på Hyresgästföreningen.

Niclas Sundell tror dock att det kan finnas ett stort mörkertal bland hyresgäster som har rätt till ersättning, men inte gör anspråk på någon och att hyresvärdar inte alltid vet vad som gäller.

– Vid störande ombyggnationer, exempelvis, möts vi ofta av stor förvåning från hyresvärdar när vi kräver ersättning åt våra medlemmar för men i boendet. Det här är oftast inte något som hyresvärden erbjuder ersättning för, utan man måste som hyresgäst kräva det. Och när man gör det får man oftast rätt, man betalar ju hyra för att få en felfri produkt.

I majoriteten av ärendena som Hyresgästföreningen har varje år nås lösningar genom att förhandla med hyresvärdarna. Ett ärende av tio går vidare till tingsrätt eller hyresnämnd.

Kontakta gärna våra jurister och handläggare för mer information:
Norrbotten: Mikael Renqvist, 0920-20 15 23, 070-688 83 02
Västerbotten: Niclas Sundell, 090-70 24 46