Hyresgästföreningen i öppet brev till kommunen: Stoppa Tunabyggens försäljningar!

I ett öppet brev till samtliga kommunfullmäktigeledamöter, kommunalråd och kommundirektör i Borlänge kommun kräver Hyresgästföreningen att den planerade försäljningen av 762 lägenheter från AB Stora Tunabyggen stoppas. I skrivelsen anger Hyresgästföreningen sina argument mot en försäljning och öppnar för en konstruktiv dialog om andra vägar framåt.

- Det är konstigt att kommunen fortfarande ser försäljning som en lösning på Tunabyggens utmaningar när man tänker på de konsekvenser och problem som blivit av de tidigare försäljningarna. Tunabyggens försäljningar verkar mest vara ett förhastad desperat drag för att hantera nuläget utan en tanke på framtiden, säger Cim Johansson, ledamot av Hyresgästföreningens styrelse.

- Det ter sig närmast absurt att en socialdemokratisk majoritet går fram med en försäljning av allmännyttans bostäder och till på köpet under ett valår. Det verkar som att Borlänge hamnat långt bort från det välfärdsbygge och Folkhemssverige som en gång var socialdemokraternas ideologi, säger Marcus Kjellin, förhandlingsstrateg på Hyresgästföreningen.

Bifogat Hyresgästföreningens skrivelse till Borlänge kommun.

För vidare frågor vänligen kontakta

Cim Johansson, styrelseledamot Hyresgästföreningen, tel 072-902 14 88

Marcus Kjellin, förhandlingsstrateg Hyresgästföreningen, tel 070-245 46 13