Hyresgästföreningen intensifierar arbetet med Goda Grannar i Västra Götaland med anledning av coronapandemin

Med anledning av Folkhälsomyndighetens skärpta restriktioner i Västra Götaland förstärker Hyresgästföreningen organisationen för att finnas där för behövande.  Genom projektet Goda Grannar kan allmänheten gå samman för att hjälpa någon i nöd under coronapandemin – volontärer matchas med behövande.

Initiativet Goda grannar riggades på kort tid i våras, när pandemin startade. 14 000 volontärer rekryterades och fram till sommaren hade ungefär 160 000 samtal ringts till medlemmar och hyresgäster. Ungefär 1 400 personer hade då fått hjälp.

–Som en av landets Sveriges största folkrörelser vill vi naturligtvis göra vad vi kan för att hjälpa till. Genom Goda Grannar har behövande fått hjälp med att handla mat och mediciner och mycket annat. Det visar sig också att ensamheten är ett stort problem. När vi ringer runt till våra medlemmar säger många att de känner sig ensamma. Där kan volontärer göra en jätteinsats genom att ringa upp någon som gärna vill ta en telefonfika , säger Lennart Derehag, regionordförande för Hyresgästföreningen i BohusÄlvsborg-Skaraborg.

Genom Goda Grannar fångar vi både upp engagemanget och behovet. Vi matchar personer och lämnar över ansvaret till volontären och den som är i behov av hjälp. De har redskapen för att skapa en fin kontakt som stärker solidariteten i samhället. Förhoppningsvis uppstår det en relation som kan blomstra även i tider när denna kris är passerad, säger Lennart Derehag.

För mer information:
Lennart Derehag
Regionordförande Hyresgästföreningen BohusÄlvsborg-Skaraborg

Goda Grannar:

Hyresgästföreningens åtgärder för hyresgäster med anledning av coronapandemin:

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Pressjour

Citat

Volontärer kan till exempel göra en jätteinsats genom att ringa upp någon som är ensam och gärna vill ta en telefonfika.