Hyresgästföreningen kampanjar mot bo-orättvisan i Örebro län, 3 september

Kampanjen är en del av en landsomfattande dag av demonstrationer och andra evenemang för att uppmärksamma bostadsbristen, trångboddheten och renovräkningarna som skapar en ohållbar och orättvis bostadsmarknad i Sverige. Kampanjen genomförs lördag 3 september, runt om i länet och organiseras av Hyresgästföreningen region Mitt.

Bostaden är central för att livet ska fungera. Just nu ser vi en bostadsbrist som riskerar att explodera när byggtakten går ner, en ökad trångboddhet och allt fler renoveringar som leder till chockhöjningar av hyran. Vi får inte fortsätta normalisera en dysfunktionell bostadsmarknad och därför kräver vi att politikerna agerar mot bo-orättvisan, säger Marie Linder, förbundsordförande Hyresgästföreningen.

Hyresgästföreningen mobiliserar sin folkrörelse för att uppmärksamma bo-orättvisan och för att lyfta upp konkreta förslag på lösningar som kommer göra stor skillnad för Sveriges 3,5 miljoner hyresgäster.

Hyresgästföreningen kommer bland annat vara på plats för att prata med politiker, hyresgäster och allmänhet i Karlskoga, Nora, Kopparberg och på flera platser i och runt centrala Örebro.

Vi måste lyfta vikten av en politik som garanterar allas rätt till en egen bostad och hyror som människor har råd med! säger Helena frisk, ordförande Hyresgästföreningen region Mitt.

Helena Frisk ordförande Hyresgästföreningen region Mitt: 010-459 15 39, 070-680 66 10