Hyresgästföreningen kritiserar Pitebos planer för höjda hyror

Pitebo har aviserat att man har för avsikt att höja hyrorna i Piteå efter en så kallad bruksvärdering av 179 lägenheter. Hyresgästföreningen, som är bolagets motpart i förhandlingarna, är kritiska till planerna och påminner om Pitebos allmännyttiga syfte.

- Chockhöjda hyror rimmar illa med den verklighet som råder i Piteå idag, en kommun med bostadsbrist. Enligt Piteås bostadsförsörjningsplan är situationen redan ansträngd, såväl för unga som för äldre, säger Hyresgästföreningens förhandlare Johannah Malmin.

Pitebo har yrkat på bruksvärdeshöjningar av månadshyrorna med i snitt cirka 22 procent, vilket kan ge hyreshöjningar för vissa lägenheter på drygt 2000 kronor i månaden.

- Pitebo har lagt kraft och möda på att annonsera att bolaget måste höja hyrorna för att följa hyreslagen, men pratar desto mindre om sitt samhällsansvar.  Vi hyresgäster är oroliga för de signaler detta sänder, vart tog Pitebos allmännyttiga syfte vägen?, säger Leif Morin, ordförande Hyresgästföreningen Piteå/Älvsbyn.

Enligt Allbolagen, lag om allmännyttiga kommunala bostadsaktiebolag, är det övergripande syftet med ett allmännyttigt bostadsaktiebolag att främja bostadsförsörjningen i kommunen.

För mer information:
Johannah Malmin, förhandlare, 070-661 15 35