Hyresgästföreningen kritisk till utförsäljning av Bjuvsbostäder

Sverigedemokraterna och Moderaterna i Bjuv vill att kommunen säljer av delar av sitt allmännyttiga bostadsbolag Bjuvsbostäder. Detta för att klara av kommunens pensionsskuld. De har fått igenom förslaget i kommunstyrelsen och på torsdag den 26 september avgörs frågan i kommunfullmäktige. Hyresgästföreningen är kritisk till förslaget.

– Det kan väl inte vara meningen att Bjuvsbostäders hyresgäster ska behöva betala för de kommunanställdas pensioner, säger Rolf Malmberg, ordförande i Hyresgästföreningen Nordvästskåne.

– Det är inte olagligt att plocka ut vinstpengar från en försäljning, men högst orimligt. Pengarna från en försäljning bör stanna i bolaget. Bjuvsbostäder behöver pengarna till upprustning och nyproduktion så att de kan fortsätta att vara en klok och viktig samhällsaktör i Bjuv.

Enligt Rolf Malmberg är många hyresgäster oroliga. De är bland annat rädda för att en ny fastighetsägare skulle höja hyrorna och att de inte har råd att bo kvar.

– Det finns många fastighetsägare i dag som satt i system att köpa upp äldre fastigheter för att göra kosmetiska renoveringar och kraftigt höja hyrorna. Men de struntar i det egentliga underhållsbehovet.

För mer information, kontakta:
Rolf Malmberg, ordförande i Hyresgästföreningen Nordvästskåne: 072-211 12 04

Presskontakt:
Mikael Malmborg, kommunikatör på Hyresgästföreningen region norra Skåne: 010-459 17 42