Hyresgästföreningen lanserar det digitala verktyget Marknadshyreskollen för hyresgäster i Halmstad

Just nu pågår regeringens utredning om att införa så kallad fri hyressättning i nyproduktion. Ett betänkande är beräknat till den 31 maj 2021. Beroende på vilka förslag som läggs fram kan ett system med marknadshyror införas i Sverige. Hyresgästföreningen lanserar därför det digitala kartverktyget Marknadshyreskollen som är en konsumenttjänst på Hyresgästföreningens webbsida. Kartverktyget synliggör konsekvenserna för hyresnivåer och hyresgästers privatekonomi i nio städer, där Halmstad är en av städerna.

Halmstad
  Hyresgästföreningen arbetar för att slå vakt om hyresgästers rättigheter och värna rätten till en trygg bostad. Marknadshyreskollen är organisationens verktyg för den hyresgäst som vill få reda på hur marknadshyror kan komma att påverka boendekostnaderna, både för hyran och privatekonomin.

Med hjälp av verktyget kan användaren söka via en karta eller genom att skriva in valfri adress. Beroende på stadsdel och stad får de information om nuvarande genomsnittliga hyra, förändrad hyra med ett system med marknadshyror och vilka konsekvenserna blir för privatekonomin i form av minskat konsumtionsutrymme.

– Det är en fortsättning för vårt påverkansarbete mot marknadshyror. Vi vill ge politikerna information om hur ett sådant förslag kan komma att slå mot hyresgästerna och upplysa landets hyresgäster om konsekvenserna. Det handlar i slutändan om deras möjligheter att få ett tryggt hem säger Merete Sundholm, regionordförande för Hyresgästföreningen norra Skåne.

Sökverktyget baserar sina resultat på de marknadshyresrapporter som konsultföretaget Ramboll har tagit fram på uppdrag av Hyresgästföreningen. Rapporten för Halmstad visar att om marknadshyror införs kan det bli allvarliga konsekvenser för samhällsutvecklingen i allmänhet och hyresgästerna i synnerhet, för deras privatekonomi och möjligheter att få ett tryggt hem.

Rapporten för Halmstad visar att hyrorna skulle höjas med i genomsnitt 19 procent om marknadshyror införs. Hyresgästerna skulle behöva lägga ytterligare 5 procent av sin disponibla inkomst på hyran. För en lägenhet på 2 rok på 62 kvm skulle det innebära att hyran höjs från dagens genomsnittliga nivå på 5 900 kronor i månaden till en marknadshyra på 7 100 kronor i månaden.

– Det är inte marknadshyra utan fler nya bostäder till ett rimligt pris som behövs. Bostadsbristen gör att marknadshyror blir attraktivt för fastighetsägarna. De kan ta ut höga hyror och bristen på bostäder gör att folk tvingas betala för att ha någonstans att bo, säger Tomas Svensson, ordförande för Hyresgästföreningen Halmstad-Laholm.

– Sverige har redan provat marknadshyror. Vi känner till effekterna det ger; trångboddhet, otrygghet och dåliga boendeförhållanden. Vi vill inte se en samhällsutveckling där landets hyresgäster kommer att tvingas in i en situation där de endast kommer att ha råd med hyra, då deras inkomst alltmer äts upp av ökade boendekostnader. Det är viktigt att komma ihåg att politiska förslag innebär faktiska konsekvenser för landets invånare, säger Marie Linder.Om förslaget om marknadshyror blir ett skarpt förslag kommer Hyresgästföreningen att ta fajten för hyresgästers rättigheter.

För mer information:
Det digitala kartverktyget Marknadshyreskollen: www.hyresgastforeningen.se/var-politik/rapporter/marknadshyreskollen/

Marknadshyresrapporten för Halmstad: www.hyresgastforeningen.se/marknadshyrorhalmstad/

Hyresgästföreningens arbete mot marknadshyror: www.hyresgastforeningen.se/var-politik/nej-till-marknadshyror/tillsammans-stoppar-vi-marknadshyror/

Kampanjen "Säg nej till regeringens hyreschock": https://hyreschock.info/

För mer information kontakta:

Tomas Svensson, ordförande för Hyresgästföreningen Halmstad-Laholm:
073-5540158

Snabbfakta

Hyresgästföreningen lanserar det digitala kartverktyget Marknadshyreskollen på organisationens webbsida. Kartverktyget som är en konsumenttjänst synliggör konsekvenserna för hyresnivåer och hyresgästers privatekonomi i nio städer, där Halmstad är en av städerna.

Citat

Det är inte marknadshyra utan fler nya bostäder till ett rimligt pris som behövs. Bostadsbristen gör att marknadshyror blir attraktivt för fastighetsägarna. De kan ta ut höga hyror och bristen på bostäder gör att folk tvingas betala för att ha någonstans att bo.
säger Tomas Svensson, ordförande för Hyresgästföreningen Halmstad-Laholm.