Hyresgästföreningen lanserar marknadshyreskollen för hyresgäster i Eskilstuna

Just nu pågår en utredning om att införa så kallad fri hyressättning i nyproduktion. Ett betänkande är beräknat till den 31 maj 2021. Beroende på vilka förslag som läggs fram kan ett system med marknadshyror införas i Sverige. Hyresgästföreningen lanserar därför Marknadshyreskollen, en konsumenttjänst som synliggör konsekvenserna för hyresgästers privatekonomi i Eskilstuna.

– Marknadshyreskollen är organisationens verktyg för den hyresgäst som vill få reda på hur marknadshyror kan komma att påverka boendekostnaderna, både för hyran och privatekonomin, säger Helena Frisk, regionordförande Hyresgästföreningen region Mitt.

Användaren kan söka via en karta eller skriva in valfri adress. Beroende på stadsdel och stad får de information om nuvarande genomsnittliga hyra, förändrad hyra med ett system med marknadshyror och vilka konsekvenserna blir för privatekonomin i form av minskat konsumtionsutrymme.

Söktjänsten baserar sina resultat på de marknadshyresrapporter som konsultföretaget Ramboll har tagit fram på uppdrag av Hyresgästföreningen. Rapporten för Eskilstuna visar att det kan bli allvarliga konsekvenser för samhällsutvecklingen i allmänhet och hyresgästerna i synnerhet, för deras privatekonomi och möjligheter att få ett tryggt hem.

Den genomsnittliga hyreshöjningen i Eskilstuna landar på 29 procent. För en tvåa på 60 kvadratmeter innebär det att hyran går upp från 5 711 kr/mån i genomsnitt idag till 7 286 kr/mån i marknadsscenario. Hushållen lägger redan idag i genomsnitt 28 procent av sin inkomst på hyran. Med höjda hyror ökar denna siffra i Eskilstuna med 9 procent.

– Sverige har redan provat marknadshyror. Vi känner till effekterna det ger, trångboddhet, otrygghet och dåliga boendeförhållanden. Vi vill inte se en samhällsutveckling där landets hyresgäster kommer att tvingas in i en situation där de endast kommer att ha råd med hyra, då deras inkomst alltmer äts upp av ökade boendekostnader. Det är viktigt att komma ihåg att politiska förslag innebär faktiska konsekvenser för landets invånare, säger Marie Linder, förbundsordförande Hyresgästföreningen.

För mer information:

Marknadshyreskollen: www.hyresgastforeningen.se/marknadshyreskollen

Marknadshyresrapport: https://www.hyresgastforeningen.se/marknadshyroreskilstuna/

För mer information om Hyresgästföreningens arbete mot marknadshyror: https://www.hyresgastforeningen.se/var-politik/nej-till-marknadshyror/tillsammans-stoppar-vi-marknadshyror/

För mer information om kampanjen, Säg nej till regeringens hyreschock: https://hyreschock.info/

Region Mitt
Regional pressjour Mitt