Hyresgästföreningen lanserar marknadshyreskollen för hyresgäster i Stockholm

Just nu pågår en utredning om att införa så kallad fri hyressättning i nyproduktion. Ett betänkande är beräknat till den 31 maj 2021. Beroende på vilka förslag som läggs fram kan ett system med marknadshyror införas i Sverige. Hyresgästföreningen lanserar därför Marknadshyreskollen, en konsumenttjänst som synliggör konsekvenserna för hyresgästers privatekonomi i Stockholms stad.

Hyresgästföreningen vill slå vakt om hyresgästers rättigheter och värna rätten till en trygg bostad. Marknadshyreskollen är organisationens verktyg för den hyresgäst som vill få reda på hur marknadshyror kan komma att påverka boendekostnaderna, både för hyran och privatekonomin.

– Det är viktigt att vi synliggör konsekvenserna av marknadshyror. Det skulle drabba den enskilde individen på ett förödande sätt, men också samhället i stort. Människor skulle tvingas lämna sina hem och klyftorna skulle öka, säger Simon Safari, regionordförande för Hyresgästföreningen region Stockholm.

Användaren kan söka via en karta eller genom att skriva in valfri adress. Beroende på stadsdel och stad får de information om nuvarande genomsnittliga hyra, förändrad hyra med ett system med marknadshyror och vilka konsekvenserna blir för privatekonomin i form av minskat konsumtionsutrymme.

Söktjänsten baserar sina resultat på de marknadshyresrapporter som konsultföretaget Ramboll har tagit fram på uppdrag av Hyresgästföreningen. Rapporten för Stockholms stad visar att det kan bli allvarliga konsekvenser för samhällsutvecklingen i allmänhet och hyresgästerna i synnerhet, för deras privatekonomi och möjligheter att ha eller få ett tryggt hem. Rapporten för Stockholms stad visar att hyrorna skulle gå upp med 52 procent i snitt och att hyresgästerna skulle förlora 14 procent av sin disponibla inkomst.

Mer information:

Marknadshyreskollen: www.hyresgastforeningen.se/marknadshyreskollen

Rapport: https://www.hyresgastforeningen.se/regioner/stockholm/innehall/marknadshyrorstockholm/

För mer information om Hyresgästföreningens arbete mot marknadshyror: https://www.hyresgastforeningen.se/var-politik/nej-till-marknadshyror/tillsammans-stoppar-vi-marknadshyror/*

För mer information om kampanjen, Säg nej till regeringens hyreschock: https://hyreschock.info/

För mer information, kontakta:

Simon Safari, ordförande, Hyresgästföreningen region Stockholm
Tele: 070–3016150

Snabbfakta

Citat

Det är viktigt att vi synliggör konsekvenserna av marknadshyror. Det skulle drabba den enskilde individen på ett förödande sätt, men också samhället i stort. Människor skulle tvingas lämna sina hem och klyftorna skulle öka.
Simon Safari, regionordförande för Hyresgästföreningen region Stockholm