Hyresgästföreningen markerar kraftigt när höga hyreskrav inleder hyresförhandlingarna i Sörmland

På torsdagen inledde Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna MittNord, branschorganisation och ombud för privata hyresvärdar, förhandlingarna om hyrorna för 2023 i 6 av Sörmlands kommuner. Utgångspunkten var Fastighetsägarna MittNords hyreskrav på i snitt 10,32 % som föranledde Hyresgästföreningen att göra en kraftig markering.

- Fastighetsägarnas hyreskrav kan inte beskrivas som annat än fullkomligt orealistiska och verklighetsfrånvända. Årets hyresförhandlingar ska föras mot bakgrund av den trepartsuppgörelse som Hyresgästföreningen, Sveriges Allmännytta och Fastighetsägarna Sverige ingått och den bygger på långsiktig balans mellan parternas intressen, inte att en part ska kortsiktigt ska roffa åt sig på motpartens bekostnad, säger Marcus Kjellin, ansvarig förhandlare på Hyresgästföreningen och tillägger:

- Vi befinner oss i ett samhällsekonomiskt mycket trängt läge där privathushållen och därmed hyresgästerna drabbas mycket hårt ekonomiskt med stigande matpriser, skenande konsumtionskostnader och flerdubblade elräkningar. Att tro att de ska stoppa för en orimligt hög hyreshöjning ovanpå det är fullkomligt absurt, det kommer vi aldrig att acceptera. Fastighetsbranchen har en decennielång period av mycket goda år bakom sig – det finns marginaler att ta av för att hantera det rådande läget utan att skörta upp hyresgästerna.

Så här mycket begär Fastighetsägarna MittNord i Sörmlandskommunerna:

Kommun

Fastighetsägarnas hyreskrav

Gnesta 10,20% Vilket skulle motsvara 669 kr per månad för en lgh om 3 rok, 70 m2
Katrineholm 10,40% Vilket skulle motsvara 695 kr per månad för en lgh om 3 rok, 70 m2
Nyköping 10,20% Vilket skulle motsvara 753 kr per månad för en lgh om 3 rok, 70 m2
Oxelösund 10,30% Vilket skulle motsvara 663 kr per månad för en lgh om 3 rok, 70 m2
Strängnäs 10,20%

Viket skulle motsvara

735 kr per månad för en lgh om 3 rok, 70 m2
Trosa 10,60% Vilket skulle motsvara 760 kr per månad för en lgh om 3 rok, 70 m2

För vidare information, vänligen kontakta Marcus Kjellin, förhandlingsstrateg Hyresgästföreningen region Mitt, på telefon 070-245 46 13 eller via e-post på marcus.kjellin@hyresgastforeningen.se