Hyresgästföreningen motsätter sig Uppsalahem hyreshöjning för 2022

Uppsalahem yrkar en generell höjning för alla sina lägenheter med 3,6 procent, med höjningstidpunkt 1 april 2022.

Hyresgästföreningen kan konstatera att den yrkade höjningen inte motsvaras av kostnadsökningar i samhället eller faktiska behov i företaget och att vi ser fram mot en överenskommelse som ligger mer i linje med samhällsutvecklingen och andra liknande bostadsföretag.

Om Uppsalahem skulle få igenom sitt yrkande skulle det innebära ett påslag på cirka 250 kronor i månaden för en lägenhet på 3 rum och kök som idag har en hyra på 7 000 kr.

Magnus Lager, förhandlingsledare Hyresgästföreningen,

Epost: magnus.lager@hyresgastforeningen.se