Hyresgästföreningen Norrland kräver trygga bostäder för alla

I helgen höll Hyresgästföreningen region Norrland fullmäktigemöte. Fullmäktige antog då ett krav inför valet i höst, om att politiken på riktigt börjar ta sitt ansvar för att garantera alla medborgares rätt till en trygg bostad.

- Bostadsbrist, trångboddhet och renovräkningar. En allmännytta som säljs ut till riskkapitalbolag och nyproduktionshyror som ligger långt över vad många vanliga löntagare och pensionärer har råd med. Så ser verkligheten ut idag och det har lett till en växande otrygghet, bland oss hyresgäster såväl som i samhället i stort. Men nu måste den utvecklingen få ett stopp, säger Gunnar Bergman, ordförande i Hyresgästföreningen region Norrland.

Den 11 september 2022 är det val i Sverige. Valrörelsen avgör inte bara vilka som kommer styra i riksdag, regioner och kommuner, utan också vilka politiska frågor och vallöften som kommer stå i centrum under den kommande mandatperioden. Hyresgästföreningen riktar därför följande krav till landets politiker.

• Ja till hållbara renoveringar och stopp för renovräkning. Många bostadsområden är i behov av renovering, men det får inte ske på bekostnad av människor och miljö. Ingen hyresgäst ska tvingas flytta för att hyran chockhöjs när fastigheten rustas upp. Därför behövs statligt stöd till upprustning, stärkt ställning för hyresgäster vid omfattande renovering samt förbättrade möjligheter för bostadsbolag att skattefritt fondera pengar till underhåll.
  • Ja till fler bostäder med lägre hyra. Sverige lider av en omfattande bostadsbrist som sätter stopp för unga att flytta hemifrån, familjer från att bildas och äldre att hitta en anpassad bostad. Det har under lång tid byggts för lite och det som byggs är ofta väldigt dyrt. Därför behöver det statliga investeringsstödet återinrättas och utvecklas till ett förmånligt bygglån för att ytterligare öka bostadsbyggandet.
  • Ja till rättvisa skatter mellan ägt och hyrt. Staten lägger många gånger mer på skattesubventioner till de som bor i bostadsrätt och villa jämfört med oss i hyresrätt. Som en följd av skatteorättvisan är en nybyggd hyresrätt upp till 2 500 kronor dyrare i månaden än motsvarande bostadsrätt. Dessutom leder den ekonomiska orättvisan till dyrare underhåll av hyresrätter och bidrar i längden till ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Därför behövs en skattereform som skapar rättvisa mellan ägt och hyrt boende.

- Politiken har under flera decennier backat från sitt ansvar och överlåtit byggande, planering och förvaltning av våra bostäder till marknaden. Bostadsfrågorna har en central plats i våra liv och i samhället, nu är det dags att de också får det i politiken. Trygga samhällen kräver trygga människor, och trygga människor behöver trygga bostäder, säger Gunnar Bergman.

För mer information:
Gunnar Bergman, ordförande Hyresgästföreningen region Norrland, 070-623 90 17