Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna Stockholm har enats om ett ramavtal för Stockholms stad

Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna Stockholm är överens om ett ramavtal som gäller hyreshöjningar för privatägda hyreslägenheter. Nästan 100 000 lägenheter i Stockholms stad påverkas av ramavtalet där rekommendationen är en hyreshöjning från 3,0 till 4,75 procent från den 1 februari 2023.

Efter en unik förhandlingsomgång med yrkanden från Fastighetsägarna på nästan tio procents hyreshöjningar såg det länge ut som att parterna stod för långt ifrån varandra för att komma överens. Nu har man trots det svåra utgångsläget enats om ett ramavtal som rekommenderar en höjning från 3,0 till 4,75 procent för privatägda hyreslägenheter.

Beskedet kommer dagen efter offentliggörandet av Stockholms allmännyttiga hyror, som efter beslut av oberoende skiljeman höjs med 2,4 till 4,76 procent från den 1 januari.

– Från Hyresgästföreningen har vi gjort vad vi har kunnat för att landa en så bra hyressättning som möjligt för hyresgästerna, men det extrema omvärldsläget har tvingat oss hit. Det kommer bli kännbart för hyresgäster som redan befinner sig i en pressad ekonomisk situation. Samtidigt tror jag inte alla fastighetsägare är vidare nöjda heller, säger Jonas Carlsson, vice ordförande på Hyresgästföreningen region Stockholm

Ramavtalet ger en rekommendation till normalhöjning; 3,0 procent för dem med allra högst hyra, 3,2 procent för dem som själva betalar uppvärmning och 4,75 procent för resten av hyresgästerna. De faktiska hyrorna ska nu förhandlas med respektive fastighetsägare. Ett ramavtal underlättar dessa förhandlingar, men innebär inte att hyrorna för 2023 är klara och det kan dröja ytterligare några månader innan man får besked om nuvarande års hyreshöjning.

– Det är bra att vi kunde enas om att hyrorna börjar gälla först i februari, men trots det kan man alltså drabbas av flera månaders retroaktiva hyreshöjningar beroende på när förhandlingarna blir klara. För att mildra den ekonomiska smällen fick vi igenom att retroaktiviteten delas upp på sex månaders delbetalningar, säger Jonas Carlsson, vice ordförande på Hyresgästföreningen region Stockholm

– Under förhandlingarna har vi utgått från det gemensamma ramverket som parterna enades om i våras. Det har bland annat inneburit att vi tittat på kostnadsutvecklingen i ett längre tidsperspektiv, så att sådana här enskilda extremår inte ska kunna leda till fullständig katastrof, säger Kristoffer Burstedt förhandlingsstrateg på Hyresgästföreningen region Stockholm

Presskontakt:
Julia Björne