Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna Syd överens om nya hyror i Lomma

Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna Syd har kommit överens om hyrorna för 2023 i Lomma. Höjningen blir 4,69 procent för lägenheter med varmhyra och 2,85 procent för lägenheter med kallhyra. Även för lägenheter med presumtionshyra gäller 2,85 procent. Höjningen börjar gälla 1 februari 2023 och omfattar cirka 300 lägenheter.

– Vi är medvetna om att fastighetsägarna har en förändrad situation utifrån den generella ekonomiska utvecklingen, speciellt då taxekostnaderna för el, värme, vatten/avlopp och sophantering har ökat markant. Trots detta är det av yttersta vikt att vi får till en överenskommelse som är skälig och att inte hela kostnadsökningarna ska bäras av hyresgästerna, säger Christian Lundberg, förhandlare på Hyresgästföreningen region södra Skåne.

Region Södra Skåne
Regional pressjour Södra Skåne