Hyresgästföreningen och Heimstaden överens om hyresjustering för 2020

I december brukar de flesta av höstens hyresförhandlingar vara klara. I år är fortfarande flera av förhandlingarna pågående. Nu har Hyresgästföreningen landat den första överenskommelsen med en stor motpart i Katrineholm och Strängnäs och kommit överens med Heimstaden om en hyresjustering för nästa år.

- Heimstaden har visat på stor förhandlingsvilja och tar på det här sättet stort ansvar för hyresutvecklingen. Vi har kunnat visa att bolaget får täckning för kostnadsökningar och hyresgästerna får en nivå som är hanterbar genom den här överenskommelsen. Och det känns otroligt bra att Heimstaden vågar gå ut först och göra en uppgörelse, säger Anders Hördin, ordförande Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation mot Heimstaden i Katrineholm.

Uppgörelsen innebär en hyreshöjning i snitt på 1,9 procent i Katrineholm och 1,85 procent i Strängnäs. Då får bolagets renoverade lägenheter, de så kallade LYFT-lägenheterna, stå tillbaka lite och de övriga fastigheterna en något högre justering. I Strängnäs får LYFT-lägenheterna en hyresjustering med 1,3 procent och i Katrineholm 1,4 procent. De övriga fastigheterna i både Katrineholm och Strängnäs får en höjning med 1,95 procent.

- Vi har i landet sett ett flertal uppgörelser en bra bit under 2 procent och vi kan inte se att det finns några argument att göra överenskommelser över 2 procent i Sörmland. Räntorna är fortfarande låga, inflationen är inte hög och varken taxor eller löneökningarna har varit särskilt omfattande. Fastighetsägarna kan inte motivera högre hyreshöjningar och det kan inte vi heller gentemot våra medlemmar, säger Tomas Bergh, gruppchef Hyresgästföreningen Region Mitt

Kontaktpersoner:
Anders Hördin 073-654 14 38