Hyresgästföreningen och KumlaBostäder är överens om en hyreshöjning på 1,5 %

Hyrorna i KumlaBostäder kommer att höjas med 1,5 % från och med den 1 januari 2022. Det är tredje året i rad som hyreshöjningen landar på 1,5 %.

- 1,5 % är en bra kompromiss med de förutsättningar som råder och det har blivit en nivå som vi kan komma överens om, säger Hyresgästföreningen förhandlare Jonas Gabrielsson. Det blir en rimlig höjning för hyresgästerna men också en nivå som generellt accepteras av hyresvärdarna. Det är helt enkelt en bra lösning av dagens situation och lösning som det går att jobba vidare ifrån, summerar Hyresgästföreningens förhandlare Jonas Gabrielsson.

En av tvistefrågorna har handlat om Kumlabostäders vinstbehov och hur den vinsten ska hanteras. En annan fråga har i vanlig ordning varit hur de kostnadsökningar som finns på drift- och underhållssidan ska mötas.

- Det har varit konstruktiva förhandlingar som förts i god anda säger förhandlare Jonas Gabrielsson. Och det är förstås också viktigt. Tvistefrågorna kommer vi att behöva diskutera vidare framöver men i och med den här förhandlingen är vi åtminstone en bit på väg, avslutar Hyresgästföreningens förhandlare Jonas Gabrielsson.

Kontakt: Jonas Gabrielsson förhandlingsledare Hyresgästföreningen Tel: 010-459 15 42

Region Mitt
Regional pressjour Mitt