Hyresgästföreningen och Simrishamnsbostäder överens om nya hyror

Hyresgästföreningen och Simrishamnsbostäder har kommit överens om hyrorna för 2023. Drygt 1200 hushåll får en höjning från 1 februari 2023.

För lägenheter med varmhyra blir höjningen 4,5 procent, för lägenheter med kallhyra blir höjningen 2,25 procent och för lägenheter med presumtionshyra blir höjningen 2,63 procent. En fastighet sticker ut från övriga och är undantagen ur snittet. Där ingår hushållselen i hyran och hyreshöjningen blir i den fastigheten 10 procent.

– Vi är nöjda med överenskommelsen, speciellt ett år som detta, som präglats av stora kostnadsökningar, säger Christian Lundberg, förhandlare på Hyresgästföreningen region södra Skåne.

Region Södra Skåne
Regional pressjour Södra Skåne