Hyresgästföreningen och Svedalahem överens om nya hyror

Hyresgästföreningen och Svedalahem har kommit överens om hyrorna för 2023. Höjningen blir 75 kronor per kvadratmeter och år, vilket motsvarar 6,5 procent. För lägenheter med kallhyra är höjningen 38 kr per kvadratmeter och år. Höjningen börjar gälla 1 februari 2023 och omfattar cirka 1100 lägenheter i Svedala, Bara och Klågerup.

– Vi vet att hyresgästerna drabbas hårt av de stigande kostnaderna, men även bolagets kostnader har ökat. Speciellt taxekostnaderna har ökat markant, och det har varit en stor utmaning i årets förhandlingar. Till slut nådde vi en överenskommelse som innebär en skälig avvägning av detta, säger Christian Lundberg, förhandlare på Hyresgästföreningen region södra Skåne

Då hyrorna för februari redan är aviserade kommer den retroaktiva höjningen för februari delas på två månader.

Region Södra Skåne
Regional pressjour Södra Skåne