Hyresgästföreningen överlämnar namninsamling mot utförsäljningar i Gottsunda

Under det senaste året har Hyresgästföreningen tagit strid mot Uppsala kommuns planerade utförsäljning av de omkring 300 hyresrätterna vid Gottsunda centrum. En del i arbetet mot utförsäljningarna har varit att upprätta en digital protestlista. Förra veckan kunde ordförande för Hyresgästföreningen Uppsala-Knivsta, Jens Nilsson, överlämna namninsamlingen till ansvarig politiker Erik Pelling. Vid överlämnandet hade drygt 650 personer skrivit under.

- Namninsamlingen visar att det finns ett missnöje med utförsäljningsplanerna. Vi hoppas att de här känslorna tas på allvar och tas i beaktning när kommunen fortsätter arbetet med försäljningen, säger Jens Nilsson ordförande Hyresgästföreningen Uppsala Knivsta.

Kommunens förslag är att sälja Gottsunda centrum och 300 bostäder som idag tillhandahålls av Uppsala kommuns fastighets AB (UKFAB). Försäljningen ska ske genom en idékoncepttävling där spekulanter får presentera förslag för hur de vill utveckla Gottsunda centrum. På så sätt hoppas kommunen hoppas kunna hitta en seriös köpare.

- Trots att kommunen säger att de vill hitta seriösa köpare är vi boende oroliga. När kommuner säljer ut bostäder till privata bolag blir ägandet ofta kortsiktigt och underhållet eftersatt. Det här innebär en stor otrygghet för oss hyresgäster, säger Ingrid Pineiro från den lokala hyresgästföreningen Valthornet.

- Vi riskerar att få sämre service, minskat inflytande och höjda hyror. Vi hyresgäster behöver en seriös hyresvärd och därför vi vill stoppa försäljningen och behålla UKFAB som hyresvärd, säger Ingrid Pineiro.

Hyresgästföreningens kräver:

• Att försäljningen av hyresrätterna stoppas.
  • Att kommunen fortsätter vara en långsiktig ägare med ansvar för allas rätt till ett bra hem. Vi vill därför att UKFAB:s bostadsbestånd köps av Uppsalahem om försäljningen inte stoppas.

Jens Nilsson, ordförande Hyresgästföreningen Uppsala Knivsta
Telefon: 0736430085