Hyresgästföreningen peppar bostadsministern med blommor

De senaste månaderna har över tusen personer peppat bostadsminister Mehmet Kaplan på www.flerhem.nu. Där har de peppat Kaplan att gå från ord till handling och se till att det byggs fler hem. Hyresgästföreningen gratulerar därför idag bostadsministern med blommor.

- Det är viktigt att bostadsministern nu visar handlingskraft. Sverige är ett av få länder i Europa som inte ger statligt stöd till bostadsbyggande. Vi behöver bygga en mångfald av nya bostäder, inte minst hyresrätter med rimliga hyror, och ha en fortsatt stark allmännytta, säger Marie Linder, ordförande för Hyresgästföreningen.

Mehmet Kaplan är en av fyra politiker som allmänheten peppat lite extra på flerhem.nu; en sida som drivs av Hyresgästföreningen. Flerhem.nu syftar till att uppmärksamma bostadsbristen, och att sätta bostadspolitiken på den politiska dagordningen. Bostadsbristen drabbar idag många människor i hela Sverige, bland annat de 289 000 unga vuxna mellan 20 och 27 år som idag saknar ett eget hem.

Nu är det dags för fyra nya personer att få lite extra pepp en månad framöver. Dessa är Caroline Szyber (bostadspolitisk talesperson för KD), Lars Johansson (ordförande för fastighetsbolaget Framtiden, Göteborg, S), Bo Frank (kommunalråd i Växjö, M) och Lena Micko (kommunalråd i Linköping, S).

Mer information:

Marie Linder, förbundsordförande Hyresgästföreningen 070-546 26 94.

Fritjof Carlsson-Brandt, projektledare flerhem.nu, 070-688 11 81.