Hyresgästföreningen satsar på kunskapsutveckling

Hyresgästföreningen inrättar en ny analys- och utredargrupp bestående av utredare med inriktning mot nationalekonomi, statsvetenskap och statsstödsfrågor inom EU. Den nya utredargruppen ansvarar för Hyresgästföreningens långsiktiga kunskapsförsörjning inom det bostadspolitiska området, med syfte att påverka samhällsdebatt och beslutsfattare i en hyresgästvänlig riktning. Gruppen leds av hyresgästföreningens chefsekonom Martin Hofverberg

–Den bostadspolitiska debattens fokus måste flyttas från perspektivet hos de som äger, till de som bor. Om vi ska lyckas måste vi bli den mest tongivande aktören på den bostadspolitiska arenan och då måste vi stå på en gedigen kunskapsgrund, säger Martin Hofverberg.

Utredargruppen ska producera data, rapporter, debattartiklar och underlag till annat bostadspolitiskt material. Gruppen ska också odla och upprätthålla kontakter med akademin. Typiska frågor för gruppen att hantera, studera och vidareutveckla förslag kring är finansiering, skatter, villkor för upplåtelseformerna, allmännyttans roll och nya trender på bostadsmarknaden.

–Sverige står inför en demografisk utmaning som kräver viktiga förändringar inom politik och policy. Det finns stora möjligheter för Hyresgästföreningen att ta en ny roll och en starkare position i bostadsdebatten. Visionen om bra bostäder till alla är tidlös och grundläggande, säger Martin Hofverberg.

Nu rekryteras en bostadsmarknadsanalytiker och en junior analytiker till gruppen.