Hyresgästföreningen ställer om för fler Goda Grannar med anledning av coronapandemin

I stunder när svårigheterna är många måste vi hjälpas åt. Hyresgästföreningen kommer därför att förstärka vår organisation för att finnas där för behövande i Skånes, Stockholms, Västra Götalands och Östergötlands län, med anledning av Folkhälsomyndighetens skärpta restriktioner. Organisationen vill återigen aktivera projektet Goda Grannar där allmänheten kan gå samman för att hjälpa någon i nöd under coronapandemin.

–Hyresgästföreningen är en av Sveriges största folkrörelser och det förpliktigar. Sedan i våras har vi lyckats samla 16000 volontärer runtom i hela landet och tusentals behövande har fått hjälp med allt från att handla mat, hämta ut recept till att få sällskap. Vi ringer också runt till landets hyresgäster för att höra hur de har det i pandemin. Många känner sig ensamma, säger Marie Linder, förbundsordförande för Hyresgästföreningen.

Initiativet Goda grannar riggades på kort tid i våras, när pandemin startade. 14 000 volontärer rekryterades och fram till sommaren hade ungefär 160 000 samtal ringts till medlemmar och hyresgäster. Ungefär 1 400 personer hade då fått hjälp.

–Vi måste hjälpas åt. Förutom att vi engagerar allmänheten i att ställa upp som God granne följer vi utvecklingen för landets hyresgäster. Vi vet att många har blivit permitterade och råkat ut för inkomstbortfall. Så på samma gång som befolkningen uppmanas att stanna hemma är det fler hyresgäster som är oroade för att inte kunna betala sin hyra och i tid. Denna situation kräver politiska lösningar, säger Marie Linder.

För mer information om:

Goda Grannar:

Hyresgästföreningens åtgärder för hyresgäster med anledning av coronapandemin:

Nationell pressjour
press@hyresgastforeningen.se