Hyresgästföreningen tipsar om hur man kan betala på ett säkert sätt när grannen hjälper till att handla

Just nu är det många som behöver hjälp med vardagsnära saker som att handla mat. Och lika många som vill ställa upp och hjälpa sin nästa. Men hur löser man egentligen problemet med betalning så att ingen råkar illa ut, varken hjälpare eller hjälpbehövande? Hyresgästföreningen tipsar om olika sätt att komma runt problemet.

Runt om i landet gör privatpersoner och organisationer strålande insatser för att vardagen ska fungera även för personer som är i riskgruppen för Covid-19. Hyresgästföreningen själva har startat nätverket Goda Grannar för att para ihop volontärer med hjälpbehövande i den pågående Coronakrisen. Men många känner sig otrygga när det kommer till pengar, speciellt om man inte känner varandra.

– Börja med att prata med varandra. Tillsammans kommer ni säkert på hur ni löser det på ett sätt som känns tryggt för båda. Men lämna aldrig ut bankkort eller kod, uppmanar Lennart Björkman, chefsjurist på Hyresgästföreningen BohusÄlvsborg-Skaraborg.

– Om den som hjälper dig kan lägga ut pengarna är en bra idé att betala först när du ser kvittot och det finns några sätt att göra det på. Ett sätt är Swish. Din bank kan förklara hur det fungerar och hjälpa dig att komma igång om du ringer dem. En kort förklaring är att man kopplar sitt mobilnummer till sitt bankkonto. Sedan kan man enkelt föra över pengar direkt med mobiltelefonen om den andra personen också har sitt mobilnummer kopplat till bankkontot. Har man gjort det en gång är det inte svårt.

Lennart Björkman tipsar också om att man kan föra över pengarna till personens bankkonto om man har internetbank på datorn. Om man inte har dator eller internet kan man istället ringa sin telefonbank och be dem hjälpa till med överföringen. Bankerna har oftast personlig service dygnet runt på sina telefonbanker.

– Det går också att fråga sin lokala mataffär om man kan öppna ett konto där. Förklara att någon annan kommer att handla åt dig. Då behöver man inte betala för varorna direkt utan du får en faktura varje månad.

Det sista tipset från Hyresgästföreningen är att handla i en matbutik där man kan beställa över internet. Flera av de stora kedjorna har denna service. Då väljer du själv varor och betalar med ditt kort. Sedan kan personen som hjälper dig hämta de färdigpackade påsarna i butiken. Vissa matbutiker levererar även påsarna direkt hem till dörren.

– Jag hoppas att problemet med betalningen inte hindrar någon att ta hjälp. Kanske mina tips gör att man nu vågar ta det steget, avslutar Lennart Björkman.

Faktaruta:
På Godagrannar.se kan både volontärer och hjälpbehövande registrera sig. Sedan matchar Hyresgästföreningen ihop hjälpsökande med en volontär i närheten. Vem som helst kan anmäla sig, man behöver inte vara medlem i Hyresgästföreningen eller ens bo i hyresrätt. När två personer väl har sammanförts sker den fortsatta dialogen mellan personerna i fråga. Hyresgästföreningen säkrar kontakten, sen är det upp till dem att avgöra hur eventuell betalning ska ske eller vilken typ av praktisk hjälp som volontären kan bistå med. Det är viktigt att både volontären och den som tar emot hjälp ska känna sig trygg under hjälpinsatserna. Därför har Hyresgästföreningen en trygghetspolicy som de uppmanar alla som skrivit upp sig att följa.

Kontakt:
Lennart Björkman, jurist
lennart.bjorkman@hyresgastforeningen.se

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg

Citat

Jag hoppas att problemet med betalningen inte hindrar någon att ta hjälp. Kanske mina tips gör att man nu vågar ta det steget.
Lennart Björkman.