Hyresgästföreningen vädjar: Hjälp hyresgästerna – lätta kommunalt vinstkrav

I ett öppet brev till samtliga ledamöter i Karlskogas kommunfullmäktige den 15 juni vädjar Hyresgästföreningen till kommunen att lätta det kommunala vinstkravet på Karlskogahem.

Hyresgästföreningen varnar för att effekterna av Covid 19-krisen riskerar att slå hårt mot Karlskogas hyresgästers ekonomi. Genom att kommunen lättar på sitt vinstkrav på Karlskogahem skapas förutsättningar för företaget att vara återhållsamt med kommande års hyreshöjningar, vilket Hyresgästföreningen ser som en nödvändig lättnad för hyresgästerna.

- Karlskogas hyresgäster har i mångt och mycket en pressad ekonomisk situation redan innan Covid 19 slog till. Det är inget rikemansfolk som bor i Karlskogas hyresrätter. Vi befarar att den ekonomiska krisen i pandemins kölvatten kan äta upp det sista av hyresgästernas redan pressade marginaler, säger Marianne Svensson, ordförande i Hyresgästföreningen Karlskoga.

- Genom kommunens vinstkrav på Karlskogahem drivs hyrorna uppåt utan att detta egentligen kan motiveras utifrån företagets egna behov. Därför är det fullt möjligt att lätta på avkastningskravet och på så sätt hålla tillbaka hyreshöjningar de kommande åren för att ge hyresgästerna den ekonomiska lättnad de behöver. Det tjänar också både kommunen och Karlskogahem på i längden, säger Marcus Kjellin, förhandlingsstrateg på Hyresgästföreningen.

För övrig information, vänligen kontakta:
Marianne Svensson, ordförande Hyresgästföreningen Karlskoga, tel 010-459 15 24
Marcus Kjellin, förhandlingsstrateg Hyresgästföreningen, tel 010-459 15 70