Hyresgästföreningen vädjar till fastighetsägare: Ha förståelse i en svår tid

Idag torsdag den 26 mars går samtliga av Hyresgästföreningens regionala förhandlingschefer ut med ett brev till landets hyresvärdar med en vädjan om att särskilt tänka på de hyresgäster som riskerar att hamna i en utsatt situation med anledning av Covid-19.

– Vi får nu signaler om en ökad oro över att inte kunna betala hyran i tid eller inte alls, på grund av ett eventuellt inkomstbortfall. Det vore förödande om bekämpningen av pandemin leder till hemlöshet, säger Erik Elmgren, bostadspolitisk chef på Hyresgästföreningen.

Förhandlingscheferna skriver bland annat:

“I hyresrätten bor de grupper som mer än några andra nu riskerar att bli av med sina arbeten. I hyresrätten bor de grupper som mer än några andra saknar sparmedel. Många är ensamstående med barn, och just barnen är de som drabbas hårdast när ekonomin tryter.

Därför vill jag be dig om något riktigt stort nu. Ha förståelse för dina hyresgästers svårigheter att betala hyran. Ha överseende med försenade hyresinbetalningar. Säg inte upp dina hyresgäster. Sätt inte människor på gatan. Vi riskerar att i pandemins spår möta en masshemlöshet. Det vill ingen av oss ha. Vi ska istället tillsammans och solidariskt kämpa för att sätta stopp för smittspridningen och de konsekvenser som följer av denna. Du kan göra mycket. Det kommer att vara värt det. Tack.”

Se bifogad PDF med brevet i sin helhet.

Hyresgästföreningen tar sitt samhällsansvar genom godagrannar.nu

Som den folkrörelse vi är, känner vi ett stort ansvar för samhällsutvecklingen. Detta innebär, utöver det ovan sagda, att vi i hyresgästföreningen bland annat kommer att arbeta i volontärkedjor för att hjälpa de som nu drabbas på olika sätt. Det kan handla om att handla, rasta hundar eller utföra andra stödinsatser för våra medmänniskor som behöver hjälp. Du kan läsa mer om detta på www.godagrannar.nu .

Nationell pressjour
press@hyresgastforeningen.se

Citat

Vi får nu signaler om en ökad oro över att inte kunna betala hyran i tid eller inte alls, på grund av ett eventuellt inkomstbortfall. Det vore förödande om bekämpningen av pandemin leder till hemlöshet.
Erik Elmgren, bostadspolitisk chef på Hyresgästföreningen