Hyresgästföreningen vann hovrättsmål om presumtionshyror i nyproduktion

I två nya beslut från Svea hovrätt slås fast att presumtionshyror, en modell för hyressättning i nybyggda hyresrätter, ska få justeras årligen. Hyresgästföreningen välkomnar hovrättens beslut att presumtionshyror inte per automatik ska höjas i nivå med övriga hyror. Hyresgästföreningen ställer sig samtidigt kritisk till att rätten tagit fram en godtycklig beräkningsmodell för hyreshöjningar som riskerar sätta partssystemet i gungning.

– Vi tycker det är positivt att rätten fastslagit att hyrorna för nybyggda hyresrätter inte per automatik ska höjas i nivå med övriga hyror. Det är vettig att det görs i en skälighetsbedömning på orten, säger Hyresgästföreningens chefsjurist Niclas Sundell.

Hyresvärdarna hade yrkat på att få höja hyrorna med mellan 2,03 procent och 5,72 procent, beroende på byggår. Beslutet innebär dock en hyreshöjning med endast 0,98 procent för samtliga lägenheter.

– Jämfört med de yrkade hyreshöjningarna innebär beslutet att de fem hyresgäster som utgjorde pilotfall fram till idag har sparat mellan 49 kronor i månaden och 392 kronor i månaden sedan den 1 november 2020. Detta är ett bra exempel på nyttan med att vara medlem i Hyresgästföreningen, säger Charlotte Lundgren Jonsson, förhandlare.

– Däremot är vi kritiska till att hovrätten tagit fram en godtycklig beräkningsmodell för hur detta ska ske. Den beräkningsmodellen tar inte hänsyn till de lokala förutsättningarna och innebär en intervention i partssystemet, en slags hyresreglering. Det är inte rimligt. Det måste alltid vara upp till de lokala parterna att förhandla fram hyresnivåerna. Vi hoppas att framtida beslut fokuserar mer på specifika fall istället för ohållbara generaliseringar, säger Niclas Sundell.

För mer information:
Niclas Sundell, enhetschef juridik, 070-579 24 46