Hyresgästföreningen vill se ett tillfälligt hyresavdrag

Hyresgäster är sårbara inför de kostnadsökningar höjd inflation medför. När inflationen stiger i snabb takt ställs hyresgäster inför en levnadskostnadskris. Statens vilja att rycka ut och skydda medborgarna mot chockhöjda kostnader måste omfatta fler än villa- och bilägare. Hyresgästföreningen vill därför se ett tillfälligt stöd till hyresgäster för att dämpa inflationens effekter.

I hyresrätten bor pensionärer som har arbetat ett helt liv men ändå har låg pension och barnfamiljer som behöver räkna de sista kronorna i slutet av varje månad. Givetvis är inte hyresgäster en homogen grupp. Men bland gruppen hyresgäster finns det fler som lever på marginalen. När nu priserna sticker iväg är det dags att staten tar ett ansvar för att mildra konsekvenserna som kommer slå så hårt mot hyresgästerna, säger Marie Linder, förbundsordförande Hyresgästföreningen.

Inflationen slår olika beroende på vilken boendeform du har. Bor du i hyresrätt är du den stora förloraren. Du drabbas då enkom av de höga kostnaderna när priserna i samhället accelererar. Äger du däremot ditt boende drabbas du förstås också av de höga priserna men samtidigt sjunker värdet på lånen när inflationen ökar. De stora vinnarna på ökad inflation är hushåll med jobb och stabil ekonomi. Hyresgäster löper också ungefär dubbelt så hög risk att hamna i en situation där man inte klarar av att betala för sitt boende visar bland annat vår senaste rapport Hyresgästerna 2022, utförd av Novus. Det syns tydligt när man tittar på medelinkomsten. De som äger sitt boende har en medelinkomst på 320.000 kronor per år till skillnad från de som hyr sin bostad som har en medelinkomst 200.000 kronor per år.

Hyresgästföreningen föreslår därför:
Införandet av ett hyresavdrag för att mildra levnadskostnadskrisen. Om räntan på bostadslånen går upp med 0,40 % innebär det en årlig extrakostnad för staten på ca 5 miljarder pga ökat ränteavdrag. Om räntan går upp med 0,80 % dubbleras utgiftsökningen ytterligare. Det är statens krockkudde för bostadsägare. Vi vill att staten tillfälligt inför en krockkudde för samma summa riktad till hyresgäster. Fem miljarder utdelad till landets hyresgäster i ett hyresavdrag skulle innebära en lättnad på ca 250 kronor i månaden för en normaltrea, 10 miljarder en lättnad på 500 kronor för samma lägenhet.

Det är ett exceptionellt läge, vi har den högsta inflationen på 30 år. Statens hjälp till bostadsägare ökar automatiskt när räntan går upp, men någon liknande automatik finns inte för hyresgäster när priserna skenar. Det här bottnar i en djup orättvisa mellan ägt och hyrt boende. Det är rätt att staten rycker ut när plötsliga chocker drabbar medborgarnas ekonomi, men en grupp som inte har kompenserats är hyresgästerna. En hyresrabatt skulle kompensera den grupp som har det tuffast i oroliga tider, säger Erik Elmgren, förbundschef Hyresgästföreningen.

Nationell pressjour
press@hyresgastforeningen.se

Snabbfakta

När inflationen stiger i snabb takt ställs hyresgäster inför en levnadskostnadskris. Statens vilja att rycka ut och skydda medborgarna mot chockhöjda kostnader måste omfatta fler än villa- och bilägare. Hyresgästföreningen vill därför se ett tillfälligt stöd till hyresgäster för att dämpa inflationens effekter och föreslår därför införandet av ett hyresavdrag för att mildra levnadskostnadskrisen. Om räntan på bostadslånen går upp med 0,40 % innebär det en årlig extrakostnad för staten på ca 5 miljarder pga ökat ränteavdrag. Om räntan går upp med 0,80 % dubbleras utgiftsökningen ytterligare. Vi vill att staten tillfälligt inför en krockkudde för samma summa riktad till hyresgäster.

Citat

I hyresrätten bor pensionärer som har arbetat ett helt liv men ändå har låg pension och barnfamiljer som behöver räkna de sista kronorna i slutet av varje månad. Bland gruppen hyresgäster finns det fler som lever på marginalen. När nu priserna sticker iväg är det dags att staten tar ett ansvar för att mildra konsekvenserna som kommer slå så hårt mot hyresgästerna.
Marie Linder, förbundsordförande Hyresgästföreningen