Hyresgästföreningens experter möter hyresgästerna

Nu ger sig Hyresgästföreningens jurist och förhandlare ut på turné i regionen för att svara på hyresgästernas frågor och funderingar. Experterna kommer att finnas på plats I de olika föreningslokalerna för att ge tips och råd och för att informera hyresgästerna om sina rättigheter och skyldigheter som hyresgäst.

Får man måla om i sovrummet? Hur bestäms hyran? Får man grilla på balkongen? Nu får hyresgästerna chansen att få svar på sina funderingar, då Hyresgästföreningens lokala kontor får besök av regionkontorets jurister och förhandlare.

– Vi får ständigt frågor från våra medlemmar och andra hyresgäster exempelvis om vad man får lov att göra i sin lägenhet, vad man ska tänka på när det gäller avtal eller hur man kan agera om man kommer i konflikt med sin hyresvärd, säger Lillemor Nordhöj, juridikchef på Hyresgästföreningen region norra Skåne.

Hyresgästföreningen erbjuder alltid sina medlemmar rådgivning via telefon. Syftet med turnén är att ge medlemmarna och andra hyresgäster en ännu bättre service genom att möta dem fysiskt på egen ort.

– Då får vi också möjlighet att förklara hur en hyresförhandling går till och berätta om hur vi varje år sparar pengar åt hyresgästerna genom att förhandla med fastighetsägarna, säger Evalena Agertoft, förhandlingschef på Hyresgästföreningen region norra Skåne.

Schema
Hässleholm – 23 april, kl. 10-14.30, Östergatan 7
Halmstad – 2 maj, kl. 10-14.30, Järnvägsgatan 4A
Knislinge – 7 maj, kl. 10-14.30 – Balders väg 6