Hyresgästföreningens förbundschef Erik Elmgren besöker Linköping 18 - 19 maj

Hyresgästföreningens Erik Elmgren besöker Linköping. Under två dagar kommer han bland annat träffa hyresgäster i Skäggetorp samt delta i ett panelsamtal på Lilla Torg tillsammans med politiker från Linköpings kommunstyrelse.

– Det finns cirka två miljoner röstberättigade hyresgäster i Sverige, det är viktigt att vi gör vår röst hörd och visar vad hyresgäster vill och behöver. Jag ser fram emot att träffa Linköpingsborna och prata bostadspolitik och varför politikerna behöver prioritera hyresgäster i höstens val. Det ska också bli kul att träffa Stångastaden, eftersom allmännyttan är ett av kommunens viktigaste bostadspolitiska verktyg. Sen känns det otroligt viktigt att besöka Skäggetorp för att höra hur hyresgästerna där upplevt oroligheterna i påsk och vad de tycker behövs. För alla människor har rätt att bo i ett tryggt bostadsområde, säger Erik Elmgren, förbundschef Hyresgästföreningen.

Körschema Erik Elmgren:
18:e maj
10.30-12.00 Besök hos BoTryggs huvudkontor
13.00-15.00 Möte med Stångåstaden och besök i Skäggetorp med lokala representanter
16.00-18.00 Publikt panelsamtal på Lilla Torg med politiker från Linköpings kommunstyrelse

19:e maj
10.00-11.00 Besök hos Linköpingsföreningen som bedriver utåtriktad aktivitet på Trädgårdstorget, Nygatan/Tanneforsgatan. Flygbladsutdelning och samtal med hyresgäster.

Om Hyresgästföreningen i valrörelsen:
Nästan en tredjedel av alla röstberättigade i Sverige är hyresgäster. Dessa två miljoner väljare går till valurnorna i september. Vår senaste undersökning Hyresgästerna 2022, utförd av Novus, visar tydligt att bostadsfrågan är viktig när hyresgästerna lägger sin röst. Undersökningen visar också att det finns mycket för politikerna att vinna på att satsa på just bostadsfrågan. Hyresgästföreningen går därför ut med valkampanjen Stoppa bo-orättvisan. Läs mer om Hyresgästföreningens valrörelse här.

För intervju med Erik Elmgren under hans besök i Linköping, kontakta pressekreterare Victor Thomsen: 072-509 11 77 ​​​​​​

Snabbfakta

Citat