Hyresgästföreningens förbundsordförande Marie Linder besöker Gävle 18 - 20 maj

Hyresgästföreningens Marie Linder kommer besöka Gävle under tre dagar denna vecka. Hon kommer där att medverka under Folkbildningsdagarna där hon möter bostadsministern Johan Danielsson samt Vänsterpartiets Nooshi Dadgostar i diskussion om bostadsfrågan. Linder kommer även att möta kommunfullmäktige samt hyresgäster i Sätra, ett område som drabbades hårt av förra årets översvämningar.

– Många hyresgäster i Gävle drabbades hårt av förra sommarens översvämningar. Jag ser fram emot att träffa dem, och höra vad hur deras situation ser ut idag. Och inte minst: hur vi kan undvika att människor drabbas på samma sätt i framtiden, säger Marie Linder, förbundsordförande, Hyresgästföreningen.

– Klimatförändringarna är här för att stanna och kommer fortsätta påverka våra liv. Det här är inte ett problem som kan lämpas över på enskilda fastighetsägare. Politikerna måste börja ta frågan på allvar och planera för bostadsområden som håller även om femtio år säger Marie Linder.

Körschema Marie Linder:
18:e maj kl 17 - 17.45: diskussion med bostadsminister Johan Danielsson
19:e maj: möten med hyresgäster i bland Sätra. Detaljerat schema tillkommer.
19:e maj: möte med Jörgen Edsvik, ledamot i kommunfullmäktige
20:e maj kl 11 - 11.45: diskussion med Vänsterpartiets Nooshi Dadgostar

Om Hyresgästföreningen i valrörelsen:
Nästan en tredjedel av alla röstberättigade i Sverige är hyresgäster. Dessa två miljoner väljare går till valurnorna i september. Vår senaste undersökning Hyresgästerna 2022, utförd av Novus, visar tydligt att bostadsfrågan är viktig när hyresgästerna lägger sin röst. Undersökningen visar också att det finns mycket för politikerna att vinna på att satsa på just bostadsfrågan. Hyresgästföreningen går därför ut med valkampanjen Stoppa bo-orättvisan. Läs mer om Hyresgästföreningens valrörelse här.

För intervju med Marie Linder under hennes besök i Gävle, kontakta pressekreterare Gilda Romero: 072-549 11 55

Snabbfakta

Nästan en tredjedel av alla röstberättigade i Sverige är hyresgäster. Dessa två miljoner väljare går till valurnorna i september. Vår senaste undersökning Hyresgästerna 2022, utförd av Novus, visar tydligt att bostadsfrågan är viktig när hyresgästerna lägger sin röst. Undersökningen visar också att det finns mycket för politikerna att vinna på att satsa på just bostadsfrågan. Hyresgästföreningen går därför ut med valkampanjen "Stoppa bo-orättvisan".

Citat

Marie Linder, förbundsordförande, Hyresgästföreningen