Hyresgästföreningens förbundsordförande Marie Linder besöker H22 och Helsingborg 14 – 15 juni

Hyresgästföreningens förbundsordförande Marie Linder besöker Helsingborg. Under två dagar kommer hon medverka i H22 Arena där hon bland annat deltar i seminarium med bostadsminister Johan Danielsson.

– Hyresrätten är det mest klimatsmarta boendet, men mycket mer måste göras för att skapa både socialt och miljömässigt hållbara bostadsområden. Som hyresgäst har du rätt att känna dig trygg var du än bor, och vi vill se mycket mer av ett helhetstänk kring våra bostadsområden. Det kan handla om varsamma renoveringar som inte skapar onödig materialförbrukning eller chockhöjda hyror. Men det handlar också om att skapa levande, trygga bostadsområden, där samhället satsar och rustar upp. Det kommer jag ta upp när jag samtalar med bostadsministern på H22 Arena på onsdag, säger Marie Linder, förbundsordförande Hyresgästföreningen.

Körschema Marie Linder:

14 juni

10 - 11:  Besök i bostadsområdet Drottninghög

12 - 13:  Besök på H22 Arena

13.30 - 14.30: medverkar i Hyresgästföreningen norra Skånes valaktivitet på H22

15 juni

12.30 - 13.10 Hållbara bostadsområden – seminarium med bostadsminister Johan Danielsson

14: Medverkar Hyresgästföreningens värdskapstält på Hamntorget

För intervju med Marie Linder under hennes besök i Helsingborg, kontakta pressekreterare Gilda Romero: 072-549 11 55

Om Hyresgästföreningen i valrörelsen:
Nästan en tredjedel av alla röstberättigade i Sverige är hyresgäster. Dessa två miljoner väljare går till valurnorna i september. Vår senaste undersökning Hyresgästerna 2022, utförd av Novus, visar tydligt att bostadsfrågan är viktig när hyresgästerna lägger sin röst. Undersökningen visar också att det finns mycket för politikerna att vinna på att satsa på just bostadsfrågan. Hyresgästföreningen går därför ut med valkampanjen Stoppa bo-orättvisan. Läs mer om Hyresgästföreningens valrörelse här.

Snabbfakta

Citat

Hyresrätten är det mest klimatsmarta boendet, men mycket mer måste göras för att skapa både socialt och miljömässigt hållbara bostadsområden. Det kan handla om varsamma renoveringar som inte skapar onödig materialförbrukning eller chockhöjda hyror. Men det handlar också om att skapa levande, trygga och hållbara bostadsområden, där samhället satsar och rustar upp. Det kommer jag ta upp när jag samtalar med bostadsministern på H22 Arena på onsdag.
Marie Linder, förbundsordförande Hyresgästföreningen