Hyreshöjningen klar i Lekebergs kommun!

Hyresgästföreningen och Lekebergsbostäder har efter förhandlingar kommit överens om årets hyreshöjning. Resultatet av förhandlingen blir en hyreshöjning på 1,6 % från den 1 april, som är sedvanligt justeringsdatum i Lekeberg numera.

-  1,6 % är en acceptabel nivå som det ser ut i år, säger Hyresgästföreningen förhandlare Jonas Gabrielsson. Det finns onekligen kostnadsökningar men Lekebergsbostäder har en stabil ekonomi och har gjort bra resultat några år nu. Nivån på hyreshöjningen är framför allt en avvägning mellan de två faktorerna.

Lekebergsbostäders utgångsbud var 2,38 % men resultatet blev alltså 1,6 %. Det innebär att hyreshöjningen har pendlat mellan 1,5 och 1,6 procent de senaste fyra åren.

- Hyresförhandlingarna ha skett i god anda, säger förhandlare Jonas Gabrielsson. Vi har en samsyn om att bolaget ska ha ett utrymme för att kunna underhålla och utveckla sitt bostadsbestånd samtidigt som det ska bli rimliga hyreshöjningar för hyresgästerna i Fjugesta och Mullhyttan. Det tycker jag att årets hyresjustering är ett bevis på, avslutar Jonas Gabrielsson.

Kontakt: Jonas Gabrielsson förhandlingsledare Hyresgästföreningen region Mitt tel.010 - 459 15 42

Fakta:

Lekebergsbostäder äger och förvaltar 421 lägenheter i Fjugesta och Mullhyttan.

Och mycket hyresuträkningar:

En hyreshöjning på 1,6 % innebär en hyreshöjning på 64 kr vid en hyra på 4 000 kr.

En hyreshöjning på 1,6 % innebär en hyreshöjning på 80 kr vid en hyra på 5 000 kr.

En hyreshöjning på 1,6 % innebär en hyreshöjning på 96 kr vid en hyra på 6 000 kr.

En hyreshöjning på 1,6 % innebär en hyreshöjning på 128 kr vid en hyra på 8 000 kr.

En hyreshöjning på 1,6 % innebär en hyreshöjning på 160 kr vid en hyra på 10 000 kr.

Region Mitt
Regional pressjour Mitt