Hyresöverenskommelse med Wallenstam klar i Stockholm

Hyresgästföreningen och Wallenstam har enats om nya hyror för 4000 lägenheter i Stockholm. Från och med 1 januari 2023 blir den genomsnittliga hyreshöjningen 2,5 procent. Det är den andra större överenskommelsen med ett privat bolag i regionen.

Efter konstruktiva förhandlingar står det klart att Hyresgästföreningen och fastighetsbolaget Wallenstam lyckats nå en överenskommelse om hyror för 2023. Det är ca 4000 lägenheter fördelade på nio kommuner i Stockholm som berörs.

Överenskommelsen innebär hyreshöjningar på mellan 2,6 och 3,8 procent, beroende på hyresnivåer. Efter avdrag för de hyresgäster som själva betalar uppvärmning och vatten blir genomsnittet 2,5 procent. Utöver det tillkommer en tillfällig höjning för de flesta hyresgästerna på 110 kronor i månaden under som mest tolv månader.

Den tillfälliga höjningen är ett tillägg vi enats om för att hantera den nuvarande prisrusningen. Tillägget ska utvärderas efter sex månader och skulle inflationen sjunka betydligt och varaktigt tas det bort redan i juli 2023.

– Med två stora och några mindre överenskommelser klara i stockholmsregionen verkar det som att vi hittat en nivå som fungerar för båda parter. Jag hoppas att det här kommer att sätta ett riktmärke för kommande förhandlingar, säger Jonas Carlsson, vice regionordförande, Hyresgästföreningen i region Stockholm.

Samtidigt som en handfull av de allmännyttiga bolagen frånträtt förhandlingarna märker vi på Hyresgästföreningen ett tilltagande intresse från privata hyresvärdar att hitta gemensamma vägar framåt.

– Nu jobbar vi stenhårt för att få fler överenskommelser klara och att så många hyresgäster som möjligt ska slippa retroaktiva hyreshöjningar nästa år, säger Manfred Klint, gruppchef på Hyresgästföreningen i region Stockholm.

För mer information kontakta:

Julia Björne
Pressansvarig, Hyresgästföreningen region Stockholm