Hyrestvist avgjord – Svalövsbostäders hyror höjs med i genomsnitt 1,70 procent

Hyrestvisten mellan Hyresgästföreningen och Svalövsbostäder är avgjord. Hyresmarknadskommittén har beslutat att hyrorna för det kommunala bostadsbolagets hyresgäster ska höjas med i genomsnitt 1,70 procent från och med den 1 januari 2021. Höjningen differentieras, vilket innebär att hyresgästerna kommer få olika hyreshöjning baserat på en hyressättningsmodell. Höjningarna ligger i spannet 0–182 kronor per månad.

– Vi hade förväntat oss en lägre höjning framförallt mot bakgrund av hur samhällsekonomin har drabbats i spåren av coronapandemin, men nu måste vi förhålla oss till beslutet från Hyresmarknadskommittén, säger Pontus Wengsén, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne.

Efter att årets hyresförhandling strandat valde Svalövs kommunala bostadsbolag, Svalövsbostäder, att ta hjälp av partsorganisationernas nationella förbund i en förhoppning om ett medlingsbud. Efter att de båda partsorganisationerna inte kunde enas om ett förslag togs ärendet vidare för beslut i Hyresmarknadskommittén. Denna nationella kommitté har till uppgift att pröva hyrestvister mellan Hyresgästföreningen och allmännyttiga bostadsbolag.

Hyreshöjningen på 1,70 procent gäller enligt beslutet retroaktivt, från den 1 januari. Svalövsbostäder kommer att följa beslutet fullt ut, vilket innebär en retroaktiv hyreshöjning.

– Vi har försökt få Svalövsbostäder att släppa på kravet om retroaktivitet men det är något de inte har velat gå med på. Det kommer tyvärr drabba många hyresgäster hårt, säger Pontus Wengsén.

Den retroaktiva hyreshöjningen kommer att debiteras under april, maj och juni.

1 078 lägenheter berörs av hyreshöjningen.

För mer information, kontakta:
Pontus Wengsén, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne: 010-459 17 14
pontus.wengsen@hyresgastforeningen.se

Evalena Agertoft, förhandlingschef på Hyresgästföreningen region norra Skåne: 010-459 17 06

Snabbfakta

Hyrorna för Svalövsbostäders hyresgäster höjs med med i genomsnitt 1,70 procent från och med den 1 januari 2021.

Citat

Vi hade förväntat oss en lägre höjning framförallt mot bakgrund av hur samhällsekonomin har drabbats i spåren av coronapandemin, men nu måste vi förhålla oss till beslutet från Hyresmarknadskommittén.
Pontus Wengsén, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne.