Hyresuppgörelse klar för Hedemorabostäder

AB Hedemorabostäder och Hyresgästföreningen har efter förhandling enats om en överenskommelse om hyrorna för 2021. Överenskommelsen innebär att hyrorna för Hedemorabostäders lägenheter höjs med 2% från 1 januari 2021. Undantaget är lägenheterna i det nybyggda kv. Ålen där hyrorna höjs med 1%.

Uppgörelsen är en kompromiss mellan å ena sidan hyresgästernas intresse av återhållsamhet med hyreshöjningar i det ekonomiskt ansträngda läget som skapas av den pågående Covid 19-pandemin och å andra sidan Hedemorabostäders intresse av att upprätthålla en fortsatt hög takt på underhåll. Samtidigt har Migrationsverkets beslut, att säga upp 57 lägenhetskontrakt i lägenheter med renoveringsbehov, lagt en skugga över förhandlingsbordet.

- Vi har all förståelse för vad en hyreshöjning betyder för våra hyresgäster, men den höjning vi nu avtalat är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta ta vårt ansvar för att tillhandahålla hyreslägenheter med bra underhåll och bra förvaltning, trots det hål i ekonomin som Migrationsverkets beslut kommer att skapa för oss, säger Erik Kristiansson, VD på Hedemorabostäder.

- Vi befinner oss i ett år då vi givetvis gärna hade sett lägre hyreshöjningar än så här, men samtidigt är det också ett lika starkt intresse för hyresgästerna att Hedemorabostäder har råd med underhåll, reparationer och god service. Och i det perspektivet ser vi uppgörelsen som en rimlig kompromiss, säger Bertil Wennberg, ordförande i Hyresgästföreningen, Hedemora.

Erik Kristiansson, VD AB Hedemorabostäder, telefon 0225-34338

Marcus Kjellin, förhandlingsstrateg Hyresgästföreningen, telefon 070-245 46 13

Uppgörelsen i korthet:

• Förhandlingsuppgörelsen omfattar 1.096 lägenheter
  • Uppgörelsen innebär att hyran höjs med 2%
  • Undantaget är de nybyggda lägenheterna i kv. Ålen där hyrorna höjs med 1%
  • Uppgörelsen gäller från och med den 1 januari 2021
  • Migrationsverket har beslutat att säga upp 57 lägenhetskontrakt i lägenheter med renoveringsbehov.
Region Mitt
Regional pressjour Mitt