Hyresuppgörelsen för K-Fast i Eskilstuna klara

Årets hyresförhandlingar om hyrorna för 2021 mellan Eskilstuna Kommunfastigheter AB, K-Fast och Hyresgästföreningen är klara. Resultatet är en uppgörelse på 1,25% generell hyreshöjning från 1 april, med undantag för hyror i nybyggda lägenheter som får halva hyreshöjningen.

Hyreshöjningen motsvarar 78 kr per lägenhet och månad i snitt eller 14,89 kr per m² och år.

- Sett till förutsättningarna i årets förhandlingar i stort är uppgörelsen det bästa vi kunnat få till för hyresgästerna. Men sett till företagets egna ekonomiska behov är hyreshöjningen egentligen inte motiverad. Den innebär att K-Fast får mer än de behöver. Bolaget borde ha kunnat avstå hyreshöjningen till förmån för hyresgästerna som befinner sig i en mycket pressad situation under den rådande pandemin, säger Patrik Wunderlich, förhandlare på Hyresgästföreningen.

- K-Fast har tidigare tagit stort ansvar för bostadsförsörjningen och hyresgästernas väl. Idag är K-Fast mer intresserad av att göra kommunen rikare än att bidra till en långsiktigt fungerande bostadsmarknad i Eskilstuna. Nästa år är valår och årets hyresuppgörelse visar att hyresgästerna bör ta sig en funderare på framtiden för Eskilstunas bostadsmarknad, säger Tommy Holm, ordförande Hyresgästföreningen Eskilstuna.

För ytterligare information, vänligen kontakt:

Tommy Holm 073 – 767 66 37

Ordförande Hyresgästföreningen Eskilstuna