Hyrorna 2022 klara för Stockholms stads allmännyttor

Efter förhandlingar har Hyresgästföreningen region Stockholm och de allmännyttiga bolagen, Svenska Bostäder, Stockholmshem och Familjebostäder enats om hyrorna för 2022, gällande cirka 65 000 hyreslägenheter i Stockholms stad. Bolagen höjer hyrorna från 1 februari 2022 med 1,8 procent. Bolagen yrkade från början på en höjning med 3,6 procent från 1 januari 2022.

– Vi lyckades halvera bolagens ursprungsyrkande och få datumet framflyttat till 1 februari. Vi har lyft våra olika perspektiv vilket ledde fram till en kompromiss som båda parter till slut kunde enas om. Det har varit viktigt att undvika retroaktivitet samtidigt som hyreshöjningen inte får bli allt för hög, säger Anton Jägare, ordförande i Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation för hyresgästerna i Familjebostäder.

Bolagens yrkande på 3,6 procent hade motsvarat 252 kronor per månad för en hyra på 7 000 kronor. Förhandlingsresultatet motsvarar istället 126 kronor per månad för samma hyra.

– Bolagen ser framför sig ökande kostnader både när det gäller fastighetsskötsel och drift men det motiverar inte så stora höjningar som bolagen yrkade på, säger Claes Sjöberg, ordförande i Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation för hyresgästerna i Stockholmshem.

Förhandlingarna har varit respektfulla och effektiva och pågått i cirka två månader.

– Hyresförhandlingarna har pågått sedan början av oktober enligt en överenskommen tidsplan, med målet att bli klara i tid och undvika retroaktiviteter för oss hyresgäster. På sista bokade förhandlingstillfället kunde vi efter ömsesidiga kompromisser komma överens, säger Yngve Sundblad, ordförande i Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation för hyresgästerna i Svenska Bostäder.

För mer information, kontakta:

Adam Hillawi, förhandlingsledare, Hyresgästföreningen region Stockholm
Telefon: 010-459 1910
E-post: adam.hillawi@hyresgastforeningen.se

Snabbfakta

Citat

Vi lyckades halvera bolagens ursprungsyrkande och få datumet framflyttat till 1 februari. Vi har lyft våra olika perspektiv vilket ledde fram till en kompromiss som båda parter till slut kunde enas om. Det har varit viktigt att undvika retroaktivitet samtidigt som hyreshöjningen inte får bli allt för hög.