Hyrorna för 2023 i Falun klara

Efter förhandling har Hyresgästföreningen och Kopparstaden kommit överens om 2023 års hyror. Uppgörelsen innebär att bostadshyrorna höjs med 3,5% från och med 1 januari 2023.  Förhandlingen har skett mot bakgrund av det rådande samhällsekonomiskt pressade läget som slår hårt mot såväl bostadsföretaget som dess hyresgäster. Tack vare att Hyresgästföreningen och Kopparstaden sedan tidigare har en genomarbetad överenskommelse om på vilka underlag förhandlingarna ska föras och stödet från den centrala överenskommelse som ingicks mellan hyresmarknadens partsorganisationer i maj 2022 har parterna kunnat enas om en uppgörelse som balanserar hyresgästernas och Kopparstadens intressen.

Båda parter har fått sträcka sig så långt det bara går för att nå en uppgörelse under de rådande mycket krassa förutsättningarna. Men tack vare goda och respektfulla relationer har vi ändå kunnat nå i mål, säger Pekka Ovaska, ordförande i Hyresgästföreningen i Falun.

Kontakt:

Pekka Ovaska tel. 070-350 17 77