Hyrorna för Hebygårdars hyresgäster är klara

Hyresgästföreningen och Hebygårdar har tecknat en överenskommelse för 2023 års hyror.

Hyresförhandlingarna gällande 2023 års hyror med det kommunala bostadsbolaget i Heby, Hebygårdar, inleddes med bolagets yrkande på 7,47 procent.

Efter förhandlingar landar överenskommelsen på 4,2 procent för lägenheter där värme ingår och 3,2 procent för lägenheter med kallhyra, presumtionshyra eller för elkompensation. Samtliga hyror höjs den 1 februari.

”Vi befinner oss i en extrem situation vad gäller en rusande inflation och kostnadsökningar som vi inte sett på många år. Detta har lett till att fastighetsägare generellt har yrkat väldigt höga höjningar. Vi är medvetna om att även fastighetsägarna drabbas av ökande kostnader. Men vårt uppdrag är att värna hyresgästerna och förhandla fram hyror som alla har råd med” säger förhandlingsledare på Hyresgästföreningen, Lena Jansson Nordin.

”En höjning på 4,2 procent är väldigt mycket och vi är smärtsamt medvetna om att det slår hårt mot många hyresgäster. Vi kan bara hoppas att, när ekonomin återgår till ett mer normalt läge, vi också kan återgå till mer normala hyresjusteringar.”

Lena Jansson Nordin, förhandlingsledare Hyresgästföreningen Region Aros-Gävle

lena.janssonnordin@hyresgastforeningen.se