Hyrorna höjs med 4,4 % i Norabostäder

Efter sedvanliga hyresförhandlingar har Norabostäder och Hyresgästföreningen i Nora kommit överens om hyreshöjningen för 2023. Hyran höjs med 4,4 procent det ordinarie justeringsdatumet 1 april 2023 för de allra flesta lägenheterna. Kallhyra får en procentenhet lägre, 3,4 %, och nyproduktion med höga ingångshyror får antingen 3,4 % eller 3,9 % beroende på hur hög den ingående hyresnivån är. Snitthöjningen blir 4,3 %.

- Det är egentligen en för hög hyreshöjning för hyresgästerna sett utifrån deras ekonomi men det är också en för låg hyreshöjning sett utifrån Norabostäders förutsättningar. Det sammanfattar nog ganska bra både förutsättningarna inför årets förhandling och de utmaningarna som kvarstår framöver, säger Hyresgästföreningens förhandlare Jonas Gabrielsson. Hyresgästernas pengar räcker helt enkelt inte riktigt till för de behov som företagen upplever att de har. Vi måste därmed kompromissa om hyreshöjningen och Norabostäder måste sedan i sin tur prioritera när det gäller underhåll.

Förutsättningarna inför förhandlingarna har varit minst sagt besvärliga i Nora med kraftiga ökningar på i princip alla kostnader men framför allt fjärrvärme, vatten och räntor innebar att det blev tuffare förhandlingar än vanligt. I Nora har det lokala fjärrvärmebolaget höjt taxan med 20 % i år och Nora kommun har höjt vattentaxan rejält i omgångar under de senaste åren. Utöver det kommer räntehöjningar och allmänna kostnadshöjningar.

- Det har varit svåra förutsättningar i år men vi har haft bra diskussioner och löst förhandlingen i god anda. Nu får vi försöka att jobba vidare gemensamt för att skapa bra boendevillkor i Nora, avslutar Hyresgästföreningens förhandlare Jonas Gabrielsson.

Överenskommelsen i korthet.

Hyrorna i Norabostäder höjs med:

• 4,4 % från den 1 april med undantag för:
  • Kallhyra som höjs med 3,4 % liksom nyproduktion med höga ingångshyror
  • Nyproduktionshyror höjs med 3,9 % eller 3,4 %
  • Den genomsnittliga höjningen blir 4,3 %

En höjning på 4,4 % ger en höjning på 264 kr på en månadshyra på 6 000 kr.

Norabostäder har 664 lägenheter.

Kontakt: Jonas Gabrielsson förhandlingsledare Hyresgästföreningen region Mitt tel: 010-459 15 42

Region Mitt
Regional pressjour Mitt