Hyrorna höjs och sänks i Kumla Bostäder

Hyresförhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och Kumla bostäder är nu klara, en uppgörelse som innehåller både sänkningar och höjningar.

Hyresgästföreningen och Kumla Bostäder har nu kommit överens om hyresjusteringarna för 2021, en uppgörelse som innebär både höjning och sänkning. Hyrorna sänks med 90 kr per månad och lägenhet på grund av att TV-utbudet förändras så att flertalet kabel-tv kanaler tas bort. Detta sker i samband med att TV-utbudet digitaliseras i Kumla Bostäders bestånd. Samtidigt höjs hyrorna med 1,5 % i årlig justering.

- Framför allt är vi nöjda med att hyrorna justeras ner ordentligt när kabel-tv-kanalerna tas bort. Där har vi haft mycket bra diskussioner med Kumla Bostäder. Det täcker i och för sig inte hela merkostnaden för hyresgästerna men åtminstone en del, säger Jonas Gabrielsson förhandlingsledare på Hyresgästföreningen region Mitt.

Den årliga hyresjusteringen på 1,5 % är i princip på samma nivå som de senaste två åren i Kumla. Det är också ungefär där som många hyresuppgörelser som offentliggörs hamnar både i Örebro län och utanför länet.

- En utgångspunkt var att den årliga hyresjusteringen inte skulle urholka sänkningen av hyran på grund av förändringen av TV-utbudet och då blev 1,5 procent en bra kompromiss. Det ger även rimlig täckning för de kostnadsökningar som finns och möjliggör fortsatt god boendekvalitet i Kumla Bostäder, avslutar Jonas Gabrielsson

Kontakt:

Jonas Gabrielsson, förhandlingsledare Hyresgästföreningen region Mitt telefon 010 - 459 15 42

Uppgörelsen i korthet:

• Uppgörelsen innebär att hyran höjs med 1,5% från och med den 1 januari 2021
  • Hyrorna sänks från den 1 januari med 90 kr per månad och lägenhet på grund av att TV-utbudet förändras
  • Förhandlingsuppgörelsen omfattar ca 2129 lägenheter.
  • En hyreshöjning på 1,5 % motsvarar en hyreshöjning på 90 kr i månaden vid en hyra på 6 000 kr.
Region Mitt
Regional pressjour Mitt